Kilpailuetua ympäristökestävyydestä
Halmela, Aada (2024-05-10)
Halmela, Aada
A. Halmela
10.05.2024
© 2024, Aada Halmela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405103265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405103265
Tiivistelmä
Kilpailuetu on strategisesti kriittinen osa yritysten onnistumista markkinaympäristössä ja sen ymmärtäminen käsitteenä on tärkeää strategiaopissa. Viimeisten vuosikymmenten aikana kilpailuetuun on yhdistetty vahvasti myös kestävä kehitys ja tarkemmin ottaen sen ympäristönäkökulma, minkä seurauksena yritysten on tullut ottaa näitä seikkoja huomioon strategian suunnittelussa. Kilpailuedun lähteenä voi toimia strategia, joka yhdistää ympäristöllisen ja taloudellisen kestävyyden toisiinsa. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia, miten kilpailuedun saavuttamisen ja ympäristökestävyyden voi liittää toisiinsa ja mitä mahdollisuuksia ympäristökestävyyden huomioonottaminen strategiassa parhaimmillaan tuottaa yrityksille.
Kilpailuetu on käsitteenä moniulotteinen eikä sille ole selkeää määritelmää. Kilpailuetua voidaan luoda hyödykkeen erilaistamisella sekä matalammilla kustannuksilla. Kilpailuedun kahtena ulottuvuutena tutkielmani käsittää tilapäisen ja kestävän kilpailuedun, sekä niiden saavuttamista. Kilpailuedun kahtena koulukuntana käsittelen resurssipohjaista näkemystä sekä ulkoista lähestymistapaa.
Ympäristökestävät strategiat voivat useilla eri keinoilla, kuten hukan poistamisella ja päästöjen vähentämisellä luoda yrityksille kilpailuetua markkinoilla. Yritysten on nykyään jopa haastavaa olla ottamatta kantaa ympäristöongelmiin. Tutkielman kahtena ympäristöstrategian ulottuvuutena käsittelen vihreää kilpailuetua sekä kiertotaloutta.
Kilpailuedun saavuttaminen markkinoilla on haastavaa, mutta kuitenkin selvää, että ympäristöstrategioita hyödyntämällä voidaan luoda etumatkaa markkinoilla. On mahdotonta sanoa, luovatko ympäristöstrategiat, kuten kiertotalous ja vihreä kilpailuetu ensisijaisesti tilapäistä vai kestävää kilpailuetua markkinoille.
Kilpailuetu on käsitteenä moniulotteinen eikä sille ole selkeää määritelmää. Kilpailuetua voidaan luoda hyödykkeen erilaistamisella sekä matalammilla kustannuksilla. Kilpailuedun kahtena ulottuvuutena tutkielmani käsittää tilapäisen ja kestävän kilpailuedun, sekä niiden saavuttamista. Kilpailuedun kahtena koulukuntana käsittelen resurssipohjaista näkemystä sekä ulkoista lähestymistapaa.
Ympäristökestävät strategiat voivat useilla eri keinoilla, kuten hukan poistamisella ja päästöjen vähentämisellä luoda yrityksille kilpailuetua markkinoilla. Yritysten on nykyään jopa haastavaa olla ottamatta kantaa ympäristöongelmiin. Tutkielman kahtena ympäristöstrategian ulottuvuutena käsittelen vihreää kilpailuetua sekä kiertotaloutta.
Kilpailuedun saavuttaminen markkinoilla on haastavaa, mutta kuitenkin selvää, että ympäristöstrategioita hyödyntämällä voidaan luoda etumatkaa markkinoilla. On mahdotonta sanoa, luovatko ympäristöstrategiat, kuten kiertotalous ja vihreä kilpailuetu ensisijaisesti tilapäistä vai kestävää kilpailuetua markkinoille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37606]