Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fyysisen aktiivisuuden ja toiminnanohjauksen yhteydestä alakouluikäisillä

Juutinen, Saara; Lunki, Sonja (2024-05-09)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202405093234.pdf (674.0Kt)
nbnfioulu-202405093234_mods.xml (11.62Kt)
nbnfioulu-202405093234_pdfa_report.xml (251.2Kt)
Lataukset: 


Juutinen, Saara
Lunki, Sonja
S. Juutinen; S. Lunki
09.05.2024
© 2024, Saara Juutinen, Sonja Lunki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405093234
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella fyysisen aktiivisuuden yhteyttä toiminnanohjaukseen alakouluikäisellä, sekä selvittää minkä tyyppisellä fyysisellä aktiivisuudella on erityisesti positiivisia vaikutuksia toiminnanohjauksellisiin taitoihin ja kuinka nämä vaikutukset ilmenevät aivoissa. Tutkielman aihetta voidaan pitää ajankohtaisena, sillä lasten ja nuorten fyysinen suorituskyky on heikentynyt viime vuosina paljon, kun taas erilaiset keskittymishäiriöt ovat samaan aikaan lisääntyneet.

Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Pyrimme tutkielman avulla saamaan vastauksia siihen, millaisella fyysisellä aktiivisuudella on merkittäviä vaikutuksia toiminnanohjaukseen sekä siihen, miten fyysinen aktiivisuus vaikuttaa toiminnanohjaukseen alakouluikäisellä. Keskeisimmät käsitteet tässä tutkielmassa ovat fyysinen aktiivisuus ja toiminnanohjaus. Fyysisen aktiivisuuden ja toiminnanohjauksen käsitteet on määritelty niihin liittyvien tieteenalojen kotimaisen sekä kansainvälisen tutkimustiedon pohjalta.

Fyysisen aktiivisuuden kestolla sekä intensiteettitasolla on merkitystä, jos sen toivotaan vaikuttavan toiminnanohjaukseen positiivisesti. Alakouluikäisen toiminnanohjaukseen positiivisesti vaikuttaa erityisesti kestävyystyyppinen ja säännöllinen fyysinen aktiivisuus. Myös yksittäinen liikuntasuoritus voi parantaa toiminnanohjauksellisia taitoja lisäämällä keskittymistä tehostavaa dopamiinintuotantoa aivoissa. Toiminnanohjaukselliset taidot ovat merkityksellisiä alakouluikäisen arjen jokaisella osa-alueella, mutta erityisesti kouluympäristössä esimerkiksi työmuistin toimivuuden merkitys korostuu. Opettajalla on merkittävä rooli alakouluikäisten oppilaiden liikuntasuhteen muodostumisessa, ja tutkielman tuloksilla voidaankin perustella koulupäivän aikaisten liikuntatuokioiden merkityksellisyyttä oppilaiden kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen