Fyysisen aktiivisuuden ja toiminnanohjauksen yhteydestä alakouluikäisillä
Juutinen, Saara; Lunki, Sonja (2024-05-09)
Juutinen, Saara
Lunki, Sonja
S. Juutinen; S. Lunki
09.05.2024
© 2024, Saara Juutinen, Sonja Lunki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405093234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405093234
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella fyysisen aktiivisuuden yhteyttä toiminnanohjaukseen alakouluikäisellä, sekä selvittää minkä tyyppisellä fyysisellä aktiivisuudella on erityisesti positiivisia vaikutuksia toiminnanohjauksellisiin taitoihin ja kuinka nämä vaikutukset ilmenevät aivoissa. Tutkielman aihetta voidaan pitää ajankohtaisena, sillä lasten ja nuorten fyysinen suorituskyky on heikentynyt viime vuosina paljon, kun taas erilaiset keskittymishäiriöt ovat samaan aikaan lisääntyneet.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Pyrimme tutkielman avulla saamaan vastauksia siihen, millaisella fyysisellä aktiivisuudella on merkittäviä vaikutuksia toiminnanohjaukseen sekä siihen, miten fyysinen aktiivisuus vaikuttaa toiminnanohjaukseen alakouluikäisellä. Keskeisimmät käsitteet tässä tutkielmassa ovat fyysinen aktiivisuus ja toiminnanohjaus. Fyysisen aktiivisuuden ja toiminnanohjauksen käsitteet on määritelty niihin liittyvien tieteenalojen kotimaisen sekä kansainvälisen tutkimustiedon pohjalta.
Fyysisen aktiivisuuden kestolla sekä intensiteettitasolla on merkitystä, jos sen toivotaan vaikuttavan toiminnanohjaukseen positiivisesti. Alakouluikäisen toiminnanohjaukseen positiivisesti vaikuttaa erityisesti kestävyystyyppinen ja säännöllinen fyysinen aktiivisuus. Myös yksittäinen liikuntasuoritus voi parantaa toiminnanohjauksellisia taitoja lisäämällä keskittymistä tehostavaa dopamiinintuotantoa aivoissa. Toiminnanohjaukselliset taidot ovat merkityksellisiä alakouluikäisen arjen jokaisella osa-alueella, mutta erityisesti kouluympäristössä esimerkiksi työmuistin toimivuuden merkitys korostuu. Opettajalla on merkittävä rooli alakouluikäisten oppilaiden liikuntasuhteen muodostumisessa, ja tutkielman tuloksilla voidaankin perustella koulupäivän aikaisten liikuntatuokioiden merkityksellisyyttä oppilaiden kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Pyrimme tutkielman avulla saamaan vastauksia siihen, millaisella fyysisellä aktiivisuudella on merkittäviä vaikutuksia toiminnanohjaukseen sekä siihen, miten fyysinen aktiivisuus vaikuttaa toiminnanohjaukseen alakouluikäisellä. Keskeisimmät käsitteet tässä tutkielmassa ovat fyysinen aktiivisuus ja toiminnanohjaus. Fyysisen aktiivisuuden ja toiminnanohjauksen käsitteet on määritelty niihin liittyvien tieteenalojen kotimaisen sekä kansainvälisen tutkimustiedon pohjalta.
Fyysisen aktiivisuuden kestolla sekä intensiteettitasolla on merkitystä, jos sen toivotaan vaikuttavan toiminnanohjaukseen positiivisesti. Alakouluikäisen toiminnanohjaukseen positiivisesti vaikuttaa erityisesti kestävyystyyppinen ja säännöllinen fyysinen aktiivisuus. Myös yksittäinen liikuntasuoritus voi parantaa toiminnanohjauksellisia taitoja lisäämällä keskittymistä tehostavaa dopamiinintuotantoa aivoissa. Toiminnanohjaukselliset taidot ovat merkityksellisiä alakouluikäisen arjen jokaisella osa-alueella, mutta erityisesti kouluympäristössä esimerkiksi työmuistin toimivuuden merkitys korostuu. Opettajalla on merkittävä rooli alakouluikäisten oppilaiden liikuntasuhteen muodostumisessa, ja tutkielman tuloksilla voidaankin perustella koulupäivän aikaisten liikuntatuokioiden merkityksellisyyttä oppilaiden kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]