Oppilaan kohtaaminen koulussa piilo-opetussuunnitelman sukupuolikontekstien kautta
Siliämaa, Anna (2024-05-09)
Siliämaa, Anna
A. Siliämaa
09.05.2024
© 2024 Anna Siliämaa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405093232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405093232
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on sukupuolen vaikutus oppilaan kohtaamisessa sekä piilo-opetussuunnitelman rakenteet, jotka mahdollistavat eriarvoista kohtelua. Tutkielmassa pyritään selvittämään kuinka oppilaan sukupuoli vaikuttaa hänen kohtaamiseensa koulun henkilökunnan toimesta. Toisena tutkimuksen keskeisenä aiheena on piilo-opetussuunnitelman rakenteet ja miten ne mahdollistavat koulutusinstituution sukupuolten epätasa-arvoa.
Tutkimusaineisto koostuu pääosin tutkimuksista, joita on tehty lähivuosien aikana. Tutkimusaineiston lisäksi Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmalla on tärkeä osa tutkimustulosten vertailussa ja yhdistämisessä. Tutkimusmenetelmä on laadullinen kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsaus on narratiivinen, sillä tutkielma käsittelee laajoja aiheita, joita pyritään selittämään auki tuottamatta uutta tutkimustulosta.
Tutkimuksen tärkeimpiä tutkimustuloksia oli epätasa-arvoisen kohtelun juurtuneisuus ja tiedostamattomuus. Suomalainen koulutusjärjestelmä on maailman tasa-arvoisimpia, mutta opettajien arvot ja koulutusinstituutioon rakenteet vaikuttavat koulun arjessa epätasa-arvoistavasti. Oppilaiden sukupuoli vaikuttaa edelleen paljon siihen, kuinka heitä huomioidaan, kuinka heille puhutaan ja kuinka heitä yleisesti kohdellaan. Tytöt ja pojat nähdään todella erilaisina ja usein tyttöjen ja poikien ulkopuolelle jäävät sukupuoli-identiteetit ohitetaan kokonaan. Tasa-arvo koulun käytänteissä ja opettajien toiminnassa on puutteellista. Sukupuolirooleja vahvistetaan edelleen ja ne hallitsevat huomaamattakin koulutusinstituution toimintaa.
Suomalaista tutkimusta aiheesta on lopulta todella vähän. Kansainvälistä tutkimusta on tehty enemmän. Tutkimuksissa on aukko sukupuolen moninaisuuden tutkimiselle koulutuksen kentällä.
Tutkimusaineisto koostuu pääosin tutkimuksista, joita on tehty lähivuosien aikana. Tutkimusaineiston lisäksi Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmalla on tärkeä osa tutkimustulosten vertailussa ja yhdistämisessä. Tutkimusmenetelmä on laadullinen kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuuskatsaus on narratiivinen, sillä tutkielma käsittelee laajoja aiheita, joita pyritään selittämään auki tuottamatta uutta tutkimustulosta.
Tutkimuksen tärkeimpiä tutkimustuloksia oli epätasa-arvoisen kohtelun juurtuneisuus ja tiedostamattomuus. Suomalainen koulutusjärjestelmä on maailman tasa-arvoisimpia, mutta opettajien arvot ja koulutusinstituutioon rakenteet vaikuttavat koulun arjessa epätasa-arvoistavasti. Oppilaiden sukupuoli vaikuttaa edelleen paljon siihen, kuinka heitä huomioidaan, kuinka heille puhutaan ja kuinka heitä yleisesti kohdellaan. Tytöt ja pojat nähdään todella erilaisina ja usein tyttöjen ja poikien ulkopuolelle jäävät sukupuoli-identiteetit ohitetaan kokonaan. Tasa-arvo koulun käytänteissä ja opettajien toiminnassa on puutteellista. Sukupuolirooleja vahvistetaan edelleen ja ne hallitsevat huomaamattakin koulutusinstituution toimintaa.
Suomalaista tutkimusta aiheesta on lopulta todella vähän. Kansainvälistä tutkimusta on tehty enemmän. Tutkimuksissa on aukko sukupuolen moninaisuuden tutkimiselle koulutuksen kentällä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34513]