Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Toiminnallisten opetusmenetelmien käytön vaikutus oppilaiden motivaatioon alakoulussa

Kontinaho, Sara; Kiiskinen, Elisa (2024-05-09)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202405093230.pdf (595.1Kt)
nbnfioulu-202405093230_mods.xml (12.54Kt)
nbnfioulu-202405093230_pdfa_report.xml (246.1Kt)
Lataukset: 


Kontinaho, Sara
Kiiskinen, Elisa
S. Kontinaho; E. Kiiskinen
09.05.2024
© 2024, Sara Kontinaho, Elisa Kiiskinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405093230
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmamme aiheena on toiminnallisen opetuksen yhteys oppilaiden motivaatioon. Tutkielmamme tavoitteena on selvittää, millaisia vaikutuksia toiminnallisten opetusmenetelmien käytöllä on oppilaiden motivaatioon alakoulussa. Tässä tutkielmassa toiminnallisilla opetusmenetelmillä tarkoitamme fyysisesti aktivoivaa opetusta, pelillistettyä opetusta sekä tutkivaa oppimista. Kiinnostus tätä aihetta kohtaan heräsi omakohtaisista kokemuksistamme sekä tahdosta kehittää omaa ammattitaitoamme tulevina luokanopettajina.

Lapsille on luontaista oppia uusia asioita tekemisen ja kokeilun kautta, eivätkä he useinkaan motivoidu hiljaisesta ja rutiininomaisesta työskentelystä. Tällaisesta perinteisestä opetuksesta poiketen toiminnallisissa opetusmenetelmissä korostuvat oppilaiden aktiivinen rooli sekä tekemisen kautta oppiminen, minkä vuoksi niiden käyttö opetuksessa voisi toimia oppilaiden motivaation herättäjänä.

Tutkielmamme tulokset osoittavat, että toiminnallisten opetusmenetelmien käytöllä on positiivista vaikutusta alakouluikäisten oppilaiden motivaatioon. Tutkielman kautta löysimme toiminnallisista opetusmenetelmistä useita sellaisia piirteitä, jotka tukevat motivaation syntymistä ja ylläpitämistä. Näitä piirteitä ovat autonomia, pätevyys, yhteenkuuluvuus, kiinnostus, uteliaisuus, kontekstisidonnaisuus, sitoutuminen, aktiivinen osallistuminen, ilmapiiri sekä kilpailulliset elementit. Tutkielmamme kautta voimme ajatella, että toiminnallisten opetusmenetelmien käyttö voisi siis toimia keinona vastata oppilaiden motivaation puutteeseen.

Toteutimme tutkielmamme narratiivisena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, mikä tarkoittaa, että olemme koonneet yhteen kirjallisuutta sekä aiempia tutkimuksia muodostaen tutkielmamme aiheesta yhtenäisen kokonaisuuden. Tutkielmamme teossa olemme pyrkineet huomioimaan luotettavuuden ja eettisyyden.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [38618]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen