Sosiaalisen median rooli kestävän matkailun edistämisessä, esimerkkinä Pohjois-Suomi
Partanen, Oskari (2024-05-08)
Partanen, Oskari
O. Partanen
08.05.2024
© 2024 Oskari Partanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405083223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405083223
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitetään sosiaalisen median roolia kestävän matkailun edistämisessä, sosiaalisen median merkitystä matkailuelinkeinon markkinoinnissa sekä näiden yhteyttä kuluttajien päätöksenteossa. Kestävyysnäkökulma on oleellisessa osassa pitkin työtä, ja sen vaikutuksia tarkastellaan matkailuelinkeinon kontekstissa. Työn tapausesimerkkinä on Pohjois-Suomen alue, jonka alueellisia erityispiirteitä hyödyntämällä konkretisoin tarkastelemiani käsitteitä sekä niiden yhteisvaikutusta. Työssäni avaan sosiaalisen median käsitteen, perehdyn sosiaalisen median vaikutukseen, suosioon ja levinneisyyteen sekä käsittelen sosiaalisen median oleellisia alustoja ja sisältöjä matkailun näkökulmasta. Kestävyyden käsitteen määrittelyn lisäksi tarkastelen kestävyyden lähtökohtia matkailuelinkeinossa sekä sosiaalisen median roolia tarkemmin kestävyyden tietoisuuden levittämisessä. Pohjois-Suomen kontekstia avaan sen kestävyysominaisuuksia tarkastellen, sekä alueella tapahtuvan matkailumarkkinointiin perehtyen.
Tuloksina tutkielmassa havaitsin sosiaalisella medialla olevan merkittävä rooli ja potentiaali olla mukana edistämässä kestävää matkailua sekä kuluttajien tietoisuutta aihepiirin ympärillä. Sosiaalisen median saatavuus sekä sen sosiaalinen luonne antavat hyvän välineen informaation laajaan levittämiseen matkailijoiden keskuudessa. Sosiaalisen median ja sen vaikuttajien rooli kuluttajien päätöksentekoon osoittaa konkreettisesti digitaalisten alustojen luotettavuutta lisäävän merkityksen. Työni osoittaa, että Pohjois-Suomessa sosiaalinen media on otettu laajasti markkinointikäyttöön matkailuelinkeinossa, ja sen eri alueilla kestävyyteen on kiinnitetty huomiota. Matkailun kestävä kehitys on Pohjois-Suomessa ensiarvoisen tärkeää, sillä koko pohjoisen matkailun vetovoima perustuu pitkälti luontoarvoihin sekä ainutlaatuiseen ympäristöön. Kestävää kehitystä tulee Pohjois-Suomessa edistää ympäristöllisten lähtökohtien lisäksi myös sosiaalisista ja taloudellisista näkökulmista, jotta alueella säilyy tasapaino vierailijoiden sekä paikallisten asukkaiden välillä.
Tuloksina tutkielmassa havaitsin sosiaalisella medialla olevan merkittävä rooli ja potentiaali olla mukana edistämässä kestävää matkailua sekä kuluttajien tietoisuutta aihepiirin ympärillä. Sosiaalisen median saatavuus sekä sen sosiaalinen luonne antavat hyvän välineen informaation laajaan levittämiseen matkailijoiden keskuudessa. Sosiaalisen median ja sen vaikuttajien rooli kuluttajien päätöksentekoon osoittaa konkreettisesti digitaalisten alustojen luotettavuutta lisäävän merkityksen. Työni osoittaa, että Pohjois-Suomessa sosiaalinen media on otettu laajasti markkinointikäyttöön matkailuelinkeinossa, ja sen eri alueilla kestävyyteen on kiinnitetty huomiota. Matkailun kestävä kehitys on Pohjois-Suomessa ensiarvoisen tärkeää, sillä koko pohjoisen matkailun vetovoima perustuu pitkälti luontoarvoihin sekä ainutlaatuiseen ympäristöön. Kestävää kehitystä tulee Pohjois-Suomessa edistää ympäristöllisten lähtökohtien lisäksi myös sosiaalisista ja taloudellisista näkökulmista, jotta alueella säilyy tasapaino vierailijoiden sekä paikallisten asukkaiden välillä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34593]