Varhaiskasvatusikäisen lapsen muuttuvan fyysisen ympäristön vaikutukset lapsen hyvinvointiin : uuteen paikkaan muuttaminen lapsen kanssa
Kettunen, Marja (2024-05-08)
Kettunen, Marja
M. Kettunen
08.05.2024
© 2024, Marja Kettunen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405083222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405083222
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma tarkastelee varhaiskasvatusikäisten lasten fyysisen ympäristön muutosten vaikutuksia lapsen hyvinvointiin. Tutkielmassa tarkastellaan sekä pienempiä muutoksia, että suurempia, kuten muuttamista lapsen kanssa. Tutkielmassa pohditaan, millaisia muutoksia varhaiskasvatusikäisen lapsen fyysisessä ympäristössä voi tapahtua ja miten ne voivat vaikuttaa lapsen hyvinvointiin. Tutkielma keskittyy siis lapsen fyysiseen ympäristöön. Tutkimuksen keskeiset käsitteet ovat oppimisympäristö, fyysinen ympäristö sekä hyvinvointi.
Tässä tutkielmassa tavoitteena on selvittää, miten varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointiin vaikuttaa se, kun lapsen fyysinen ympäristö muuttuu. Tutkimuskysymykset ovat: “Miten muuttuva fyysinen ympäristö vaikuttaa varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointiin?” sekä “Millaisia vaikutuksia lapseen voi olla uuteen paikkaan muuttamisella?”. Aihe rajattiin varhaiskasvatuksen kontekstiin, erityisesti esikouluikäisiin lapsiin, jotta aiheeseen päästään paneutumaan syvällisesti.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, eli siinä ei kerätä uutta aineistoa, vaan se perustuu aikaisempaan tutkimukseen. Laajan aineiston ansiosta aiheesta saatiin hyvä käsitys. Tutkielmassa on käytetty lähteitä monipuolisesti keskittyen korkeatasoisiin, tieteellisiin sekä ajankohtaisiin lähteisiin.
Tutkimus osoittaa, että muuttuvalla fyysisellä ympäristöllä voi olla paljon lapsen hyvinvointiin vaikuttavia seurauksia. Seuraukset voivat olla sekä fyysisessä, että psyykkisessä hyvinvoinnissa näkyviä. Muuttamisessa on tärkeää selittää lapselle, miksi se tapahtuu ja miten elämä jatkuu sen jälkeen. Lisäksi kaikki lapsen kokemat tunteet tulee hyväksyä sellaisina kuin ne ovat.
Tässä tutkielmassa tavoitteena on selvittää, miten varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointiin vaikuttaa se, kun lapsen fyysinen ympäristö muuttuu. Tutkimuskysymykset ovat: “Miten muuttuva fyysinen ympäristö vaikuttaa varhaiskasvatusikäisen lapsen hyvinvointiin?” sekä “Millaisia vaikutuksia lapseen voi olla uuteen paikkaan muuttamisella?”. Aihe rajattiin varhaiskasvatuksen kontekstiin, erityisesti esikouluikäisiin lapsiin, jotta aiheeseen päästään paneutumaan syvällisesti.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, eli siinä ei kerätä uutta aineistoa, vaan se perustuu aikaisempaan tutkimukseen. Laajan aineiston ansiosta aiheesta saatiin hyvä käsitys. Tutkielmassa on käytetty lähteitä monipuolisesti keskittyen korkeatasoisiin, tieteellisiin sekä ajankohtaisiin lähteisiin.
Tutkimus osoittaa, että muuttuvalla fyysisellä ympäristöllä voi olla paljon lapsen hyvinvointiin vaikuttavia seurauksia. Seuraukset voivat olla sekä fyysisessä, että psyykkisessä hyvinvoinnissa näkyviä. Muuttamisessa on tärkeää selittää lapselle, miksi se tapahtuu ja miten elämä jatkuu sen jälkeen. Lisäksi kaikki lapsen kokemat tunteet tulee hyväksyä sellaisina kuin ne ovat.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34593]