Opettajan vuorovaikutustapojen yhteys oppilaan koulumotivaatioon
Tirroniemi, Johanna (2024-05-06)
Tirroniemi, Johanna
J. Tirroniemi
06.05.2024
© 2024 Johanna Tirroniemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405063136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405063136
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus on pyrkiä selvittämään, miten opettaja tapa olla vuorovaikutuksessa vaikut-taa oppilaan koulumotivaatioon. Tavoitteena on löytää tutkimustietoa siitä, millainen on inspiroiva opettaja, joka saa oppilaiden motivaation näkyväksi.
Työ on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa on koottu, arvioitu ja tiivistetty jo valmiina olevien ja julkaistujen tutkimusten tuloksia. Tutkimuksessani tarkastelen opettaja-oppilassuhteen lisäksi miten opettajan tapa opettaa, opettajan tunnetila ja opettajan tyyli antaa tukea ja tehdä arviointia vaikuttavat oppilaan motivaatioon.
Tutkimuksen keskeisimpänä johtopäätöksenä voi todeta opettajan ja opettajan tavalla olla vuorovaikutuksessa vaikuttavan oppilaan koulumotivaatioon monin tavoin. Hyvä vuorovaikutus on hyvän opetuksen ja onnistuneen oppimisen edellytys, ja myönteiset tunteet vahvistavat emotionaalista ja sosiaalista pätevyyttä sekä kehittävät oppilaiden moraalia ja suoriutumista, oppimistuloksia, poissaolojen vähäisyyttä, parempaa kouluviihtyvyyttä ja tässä tutkimuksessa keskeisintä - motivaatiota. Palkinnot ja sanktiot eivät ole paras motivaatiotekijä oppimiselle, vaan se on oppimisen ilon kokemus. Koulumotivaation kannalta opettajan on hyvä satsata myös läsnäoloon, jotta ympärille muodostuu luottamuksellinen ja välittävä ilmapiiri. Kyetäkseen aitoon kohtaamiseen on hyväksyttävä itsensä ja toinen ehdoitta sekä kunnioitettava omaa ja toisen ainutkertai-suutta. Henkilökohtaisen opettaja-oppilassuhteen ollessa toiminnan perustana, kasvaa yhteisöllisyys koko koulussa. Kaikki hyvä alkaa siis oppilaan ja opettajan kohtaamisesta!
Työ on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa on koottu, arvioitu ja tiivistetty jo valmiina olevien ja julkaistujen tutkimusten tuloksia. Tutkimuksessani tarkastelen opettaja-oppilassuhteen lisäksi miten opettajan tapa opettaa, opettajan tunnetila ja opettajan tyyli antaa tukea ja tehdä arviointia vaikuttavat oppilaan motivaatioon.
Tutkimuksen keskeisimpänä johtopäätöksenä voi todeta opettajan ja opettajan tavalla olla vuorovaikutuksessa vaikuttavan oppilaan koulumotivaatioon monin tavoin. Hyvä vuorovaikutus on hyvän opetuksen ja onnistuneen oppimisen edellytys, ja myönteiset tunteet vahvistavat emotionaalista ja sosiaalista pätevyyttä sekä kehittävät oppilaiden moraalia ja suoriutumista, oppimistuloksia, poissaolojen vähäisyyttä, parempaa kouluviihtyvyyttä ja tässä tutkimuksessa keskeisintä - motivaatiota. Palkinnot ja sanktiot eivät ole paras motivaatiotekijä oppimiselle, vaan se on oppimisen ilon kokemus. Koulumotivaation kannalta opettajan on hyvä satsata myös läsnäoloon, jotta ympärille muodostuu luottamuksellinen ja välittävä ilmapiiri. Kyetäkseen aitoon kohtaamiseen on hyväksyttävä itsensä ja toinen ehdoitta sekä kunnioitettava omaa ja toisen ainutkertai-suutta. Henkilökohtaisen opettaja-oppilassuhteen ollessa toiminnan perustana, kasvaa yhteisöllisyys koko koulussa. Kaikki hyvä alkaa siis oppilaan ja opettajan kohtaamisesta!
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37798]