Mielenterveys peruskoulussa : haasteiden ilmeneminen ja oppilashuoltoryhmän tukitoimet
Alamäki, Saana; Poukkula, Elle (2024-05-05)
Alamäki, Saana
Poukkula, Elle
S. Alamäki; E. Poukkula
05.05.2024
© 2024 Saana Alamäki, Elle Poukkula. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405053119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405053119
Tiivistelmä
Mielenterveys on olennainen osa yksilön kokonaisvaltaista hyvinvointia, joka mahdollistaa selviytymään elämän haastavista ja stressaavista tilanteista. Mielenterveyden haasteissa yksilön mieliala, ajatukset ja tunteet voivat haitata elämää huomattavasti heikentäen toimintakykyä ja ihmissuhteissa toimimista. Erityisesti lasten ja nuorten mielenterveyden haasteet ovat olleet ajankohtainen huoli sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti. Mielenterveyden tarkastelu peruskoulun kontekstissa on tärkeää, sillä oppilaat viettävät koulussa suuren osan ajastaan. Näin ollen koululla on merkittävä rooli oppilaan hyvinvoinnin edistäjänä.
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee mielenterveyden haasteiden ilmenemistä peruskoulussa ja oppilashuoltoryhmän mielenterveyden tukitoimia. Tutkielman tavoitteena on ymmärtää, millaisia mielenterveyden haasteita peruskoulussa esiintyy ja miten oppilashuoltoryhmä voi tukea oppilaiden mielenterveyttä. Tutkielmassa tullaan tarkastelemaan myös, millä tavalla mielenterveyden haasteet näkyvät peruskoulussa sekä miksi mielenterveyden haasteita ilmenee. Tämän lisäksi tarkastellaan, mitkä tekijät vaikuttavat oppilashuoltoryhmän mahdollisuuksiin toteuttaa oppilaiden mielenterveyttä tukevia toimia.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineisto on muodostettu keräämällä tuoreita ja vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleja, jotka vastaavat tutkimuskysymyksiin kattavasti. Tutkielmalla pyritään edistämään ymmärrystä nuorten oppilaiden mielenterveyden haasteista sekä tuomaan kasvatusalan ammattilaisten tietoon tutkielmassa käsiteltyjä mielenterveyden tukikeinoja.
Peruskouluikäisillä nuorilla on todettu ilmenevän useita erilaisia mielenterveyden haasteita. Oppilashuoltoryhmällä on käytössään monipuolisesti erilaisia keinoja tukea mielenterveyttä. Tästä huolimatta useat tutkijat ovat todenneet, että kouluihin tarvittaisiin lisää konkreettisia ratkaisuja oppilaiden mielenterveyden tukemiseksi. Koulujen mahdollisuuksia tukea oppilaiden mielenterveyttä rajoittavat erilaiset resurssit, jotka voivat olla yhteydessä tukikeinojen toimivuuteen ja tehokkuuteen.
Tämä kandidaatintutkielma käsittelee mielenterveyden haasteiden ilmenemistä peruskoulussa ja oppilashuoltoryhmän mielenterveyden tukitoimia. Tutkielman tavoitteena on ymmärtää, millaisia mielenterveyden haasteita peruskoulussa esiintyy ja miten oppilashuoltoryhmä voi tukea oppilaiden mielenterveyttä. Tutkielmassa tullaan tarkastelemaan myös, millä tavalla mielenterveyden haasteet näkyvät peruskoulussa sekä miksi mielenterveyden haasteita ilmenee. Tämän lisäksi tarkastellaan, mitkä tekijät vaikuttavat oppilashuoltoryhmän mahdollisuuksiin toteuttaa oppilaiden mielenterveyttä tukevia toimia.
Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineisto on muodostettu keräämällä tuoreita ja vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleja, jotka vastaavat tutkimuskysymyksiin kattavasti. Tutkielmalla pyritään edistämään ymmärrystä nuorten oppilaiden mielenterveyden haasteista sekä tuomaan kasvatusalan ammattilaisten tietoon tutkielmassa käsiteltyjä mielenterveyden tukikeinoja.
Peruskouluikäisillä nuorilla on todettu ilmenevän useita erilaisia mielenterveyden haasteita. Oppilashuoltoryhmällä on käytössään monipuolisesti erilaisia keinoja tukea mielenterveyttä. Tästä huolimatta useat tutkijat ovat todenneet, että kouluihin tarvittaisiin lisää konkreettisia ratkaisuja oppilaiden mielenterveyden tukemiseksi. Koulujen mahdollisuuksia tukea oppilaiden mielenterveyttä rajoittavat erilaiset resurssit, jotka voivat olla yhteydessä tukikeinojen toimivuuteen ja tehokkuuteen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37798]