Suunnitteluratkaisuiden vaikutus eritasoliittymien liikenneturvallisuuteen
Dekker, Akseli (2024-05-05)
Dekker, Akseli
A. Dekker
05.05.2024
© 2024 Akseli Dekker. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405053118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202405053118
Tiivistelmä
Liittymäalueet ovat liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisia paikkoja johtuen eri liikennevirtojen risteämisestä. Tässä kandidaatintyössä tutkittiin miten erilaiset suunnitteluratkaisut vaikuttavat eritasoliittymien liikenneturvallisuuteen. Työssä on käyty läpi yleisimmät liittymätyypit Suomessa, sekä otettu mukaan yksi liittymätyyppi Yhdysvalloista. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, sekä liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin perehtyen. Eritasoliittymät voidaan jakaa kahteen kategoriaan, järjestelmäliittymiin sekä liityntäliittymiin. Työssä ilmeni, että neliapilaliittymiä tulisi välttää järjestelmäliittymissä. Liityntäliittymissä puolestaan puolineliapilaliittymät osoittautuivat turvallisimmiksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38532]