Organisational integration of culturally and linguistically diverse nurses : a hypothetical model
Kamau, Suleiman (2024-05-03)
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404102635
Kuvaus
Tiivistelmä
This study was aimed at developing a hypothetical model for identifying concepts to explain the integration of culturally and linguistically diverse (CALD) nurses into healthcare organisations. The study consisted of three phases.
In Phase I, an umbrella review was conducted to establish evidence from a wide range of existing systematic reviews related to integration strategies and models that support transition and adaptation of culturally and linguistically diverse nurses into healthcare organisations. The JBI guidelines were used to conduct the review. A total of 27 scientific articles were selected. Based on inductive content analysis three main categories were developed namely, intra-organisational strategies and models, sociocultural integration strategies and models, professional development strategies and models.
In Phase II, three qualitative descriptive studies were conducted. In all the studies, data were collected using individual semi-structured interviews and analysed using inductive content analysis. Culturally and linguistically diverse nurses (n=24) were recruited from primary and tertiary healthcare organisations. Nurse educators (n=20) were recruited from three universities of applied sciences. Nurse leaders (n=13) were recruited from four primary and specialised healthcare organisations.
In Phase III, a hypothetical model describing culturally and linguistically diverse nurse integration into healthcare environments was built based on study Phase I and II. Eleven concepts were proposed described as: Effective transition to nursing practice, Institutional support, Leadership involvement, Competence recognition and support, Understanding of nurses’ roles through integration practices, Safe working environment, Growth within the organisation, Relationships, Collegiality, and Cultural diversity in healthcare and Linguistic diversity.
This study provides a hypothetical model which can be utilised when supporting the organisational integration process of culturally and linguistically diverse nurses. Moreover, future studies on culturally and linguistically diverse nurse organisational integration could put emphasis on improving institutional support, nurse leadership, co-worker support and the structuring of integrational practices within the formal structure of healthcare organisations.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää hypoteettinen malli, jotta voitaisiin selittää kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten sairaanhoitajien integroitumista terveydenhuollon organisaatioihin. Tutkimus koostui kolmesta vaiheesta.
Vaiheessa I toteutettiin sateenvarjokatsaus, jonka tarkoituksena oli saada näyttöä useista olemassa olevista systemaattisista kirjallisuuskatsauksista, jotka liittyivät integraatiostrategioihin ja -malleihin, joilla tuetaan kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten sairaanhoitajien siirtymistä ja sopeutumista terveydenhuollon organisaatioihin. Katsaus toteutettiin JBI:n ohjeiden mukaisesti. Yhteensä 27 tieteellistä artikkelia valittiin mukaan katsaukseen. Induktiivisen sisällönanalyysin perusteella muodostettiin kolme pääluokkaa, jotka kuvasivat integraatiostrategioita ja -malleja, joilla tuetaan kulttuurisesti ja kielellisesti monimuotoisen hoitohenkilöstön siirtymistä ja sopeutumista terveydenhuollon ympäristöön: 1) organisaation sisäiset strategiat ja mallit, 2) sosiokulttuuriset integraatiostrategiat ja -mallit, 3) ammatillisen kehittymisen strategiat ja mallit.
Vaiheessa II suoritettiin kolme kvalitatiivista kuvaavaa tutkimusta. Kaikissa tutkimuksissa aineisto kerättiin yksittäisillä puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja analysoitiin induktiivisella sisältöanalyysillä. Kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten sairaanhoitajia (n=24) rekrytoitiin sekä perus- että erikois- terveydenhuollon organisaatioista. Sairaanhoitajaopettajia (n=20) rekrytoitiin kolmesta ammattikorkeakoulusta. Hoitotyön johtajat (n=13) rekrytoitiin neljästä, perus- ja erikois- terveydenhuollon organisaatioista.
Vaiheessa III luotiin vaiheiden I ja II pohjalta hypoteettinen malli, joka kuvaa kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten sairaanhoitajien integroitumista terveydenhuollon ympäristöihin. Hypoteettisessa mallissa esitettiin 11 käsitettä: tehokas siirtyminen hoitotyöhön, institutionaalinen tuki, johtajien osallistuminen, osaamisen tunnustaminen ja tukeminen, sairaanhoitajien roolien ymmärtäminen integraatiokäytäntöjen kautta, turvallinen työympäristö, kasvu organisaation sisällä, ihmissuhteet, kollegiaalisuus sekä kulttuurinen monimuotoisuus terveydenhuollossa ja kielellinen monimuotoisuus.
Tämä tutkimus tarjoaa hypoteettisen mallin, jota voidaan hyödyntää kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten sairaanhoitajien integraatioprosessin tukemisessa. Lisäksi tulevaisuudessa kulttuurisesti ja kielellisesti moninaisten sairaanhoitajien organisaatioon integroitumista tutkivissa tutkimuksissa voitaisiin painottaa institutionaalisen tuen, sairaanhoitajajohtajuuden ja työtovereiden tuen parantamista sekä integraatiokäytäntöjen jäsentämistä terveydenhuollon organisaation virallisessa rakenteessa.
Original papers
-
Kamau, S., Koskenranta, M., Kuivila, H., Oikarainen, A., Tomietto, M., Juntunen, J., Tuomikoski, A.-M., & Mikkonen, K. (2022). Integration strategies and models to support transition and adaptation of culturally and linguistically diverse nursing staff into healthcare environments: An umbrella review. International Journal of Nursing Studies, 136, 104377. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2022.104377 https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2022.104377
-
Kamau, S., Koskenranta, M., Isakov, T.-M., Kuivila, H., Oikarainen, A., Tomietto, M., & Mikkonen, K. (2023). Culturally and linguistically diverse registered nurses’ experiences of integration into nursing workforce – A qualitative descriptive study. Nurse Education Today, 121, 105700. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105700 https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105700
-
Kamau, S., Oikarainen, A., Juntunen, M.-M., Koskenranta, M., Kuivila, H., Tomietto, M., & Mikkonen, K. (2023). Nurse educators’ views of integrating culturally and linguistically diverse future registered nurses into healthcare settings: A qualitative descriptive study. Journal of Advanced Nursing, 79(9), 3412–3425. https://doi.org/10.1111/jan.15683 https://doi.org/10.1111/jan.15683
-
Kamau, S., Oikarainen, A., Kiviniitty, N., Koskenranta, M., Kuivila, H., Tomietto, M., Kanste, O., & Mikkonen, K. (2023). Nurse leaders’ experiences of how culturally and linguistically diverse registered nurses integrate into healthcare settings: An interview study. International Journal of Nursing Studies, 146, 104559. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2023.104559 https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2023.104559
Osajulkaisut
-
Kamau, S., Koskenranta, M., Kuivila, H., Oikarainen, A., Tomietto, M., Juntunen, J., Tuomikoski, A.-M., & Mikkonen, K. (2022). Integration strategies and models to support transition and adaptation of culturally and linguistically diverse nursing staff into healthcare environments: An umbrella review. International Journal of Nursing Studies, 136, 104377. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2022.104377 https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2022.104377
-
Kamau, S., Koskenranta, M., Isakov, T.-M., Kuivila, H., Oikarainen, A., Tomietto, M., & Mikkonen, K. (2023). Culturally and linguistically diverse registered nurses’ experiences of integration into nursing workforce – A qualitative descriptive study. Nurse Education Today, 121, 105700. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105700 https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105700
-
Kamau, S., Oikarainen, A., Juntunen, M.-M., Koskenranta, M., Kuivila, H., Tomietto, M., & Mikkonen, K. (2023). Nurse educators’ views of integrating culturally and linguistically diverse future registered nurses into healthcare settings: A qualitative descriptive study. Journal of Advanced Nursing, 79(9), 3412–3425. https://doi.org/10.1111/jan.15683 https://doi.org/10.1111/jan.15683
-
Kamau, S., Oikarainen, A., Kiviniitty, N., Koskenranta, M., Kuivila, H., Tomietto, M., Kanste, O., & Mikkonen, K. (2023). Nurse leaders’ experiences of how culturally and linguistically diverse registered nurses integrate into healthcare settings: An interview study. International Journal of Nursing Studies, 146, 104559. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2023.104559 https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2023.104559
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [36502]