Sähköisen viestinnän haasteet kodin ja koulun yhteistyössä
Haho, Laura-Maija (2024-04-30)
Haho, Laura-Maija
L.-M. Haho
30.04.2024
© 2024 Laura-Maija Haho. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404303044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404303044
Tiivistelmä
Sähköinen viestintä on nykypäivänä tekniikan lisääntymisen myötä olennainen osa kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Tekniikalla on pyritty vastaamaan perinteisiin kodin ja koulun yhteistyön haasteisiin, mutta siitä huolimatta kodin ja koulun yhteistyössä käytetyllä sähköisellä viestinnällä on myös omat haasteensa.
Kandidaatintutkielmani pyrkiikin vastaamaan kysymykseen, mitä haasteita liittyy kodin ja koulun yhteistyössä käytettyyn sähköiseen viestintään. Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt narratiivista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, joten vastauksen tutkimuskysymykseeni olen löytänyt aiheesta aiemmin tehtyjen sekä suomalaisten että kansainvälisten tutkimusten pohjalta. Tutkimusta tehdessä olen pyrkinyt noudattamaan Tutkimuseettisen neuvottelukunnan hyvän tieteellisen käytännön -ohjeita, jotta tutkimukseni olisi luotettava ja eettisesti hyväksyttävä. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimukselleni olen määritellyt, mitä kodin ja koulun yhteistyöllä tarkoitetaan, mikä sen merkitys on, miten sitä toteutetaan käytännössä, sekä miten sähköinen viestintä näyttäytyy kodin ja koulun yhteistyössä.
Tutkimustulosteni perusteella kodin ja koulun yhteistyössä käytettyyn sähköiseen viestintään liittyy useita haasteita, jotka vaikuttavat siihen, millaista vuorovaikutus kotien ja koulujen välillä on. Yksi suurimmista haasteista on yleisten ohjeistusten puute sähköisten viestinnän välineiden hyödyntämisestä kodin ja koulun yhteistyössä. Kyseinen haasteen vuoksi sähköisen viestinnän välineitä voidaan käyttää monin eri tavoin, mikä voi johtaa muiden sähköisen viestinnän haasteiden ilmentymiseen sekä lisääntymiseen kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimustuloksissa sähköisen viestinnän haasteiden ratkaisemiseksi ehdotettiin erityisesti opettajien ja huoltajien käytännön koulutuksen sekä tieteellisen tutkimuksen lisäämistä sähköisen viestinnän hyödyntämisestä kodin ja koulun yhteistyössä.
Kandidaatintutkielmani pyrkiikin vastaamaan kysymykseen, mitä haasteita liittyy kodin ja koulun yhteistyössä käytettyyn sähköiseen viestintään. Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt narratiivista kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, joten vastauksen tutkimuskysymykseeni olen löytänyt aiheesta aiemmin tehtyjen sekä suomalaisten että kansainvälisten tutkimusten pohjalta. Tutkimusta tehdessä olen pyrkinyt noudattamaan Tutkimuseettisen neuvottelukunnan hyvän tieteellisen käytännön -ohjeita, jotta tutkimukseni olisi luotettava ja eettisesti hyväksyttävä. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimukselleni olen määritellyt, mitä kodin ja koulun yhteistyöllä tarkoitetaan, mikä sen merkitys on, miten sitä toteutetaan käytännössä, sekä miten sähköinen viestintä näyttäytyy kodin ja koulun yhteistyössä.
Tutkimustulosteni perusteella kodin ja koulun yhteistyössä käytettyyn sähköiseen viestintään liittyy useita haasteita, jotka vaikuttavat siihen, millaista vuorovaikutus kotien ja koulujen välillä on. Yksi suurimmista haasteista on yleisten ohjeistusten puute sähköisten viestinnän välineiden hyödyntämisestä kodin ja koulun yhteistyössä. Kyseinen haasteen vuoksi sähköisen viestinnän välineitä voidaan käyttää monin eri tavoin, mikä voi johtaa muiden sähköisen viestinnän haasteiden ilmentymiseen sekä lisääntymiseen kodin ja koulun yhteistyössä. Tutkimustuloksissa sähköisen viestinnän haasteiden ratkaisemiseksi ehdotettiin erityisesti opettajien ja huoltajien käytännön koulutuksen sekä tieteellisen tutkimuksen lisäämistä sähköisen viestinnän hyödyntämisestä kodin ja koulun yhteistyössä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37793]