Vanhempien, opettajan ja vertaisten merkitys oppilaan kouluun kiinnittymiselle
Ojaniemi, Annika (2024-04-30)
Ojaniemi, Annika
A. Ojaniemi
30.04.2024
© 2024 Annika Ojaniemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404303042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404303042
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat, opettaja ja vertaiset vaikuttavat oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Kouluun kiinnittyminen on moniulotteinen ilmiö, joka kuvaa oppilaiden osallistumista, ajatuksia ja tunteita koulunkäyntiä kohtaan. Lisäksi se on ajankohtainen ilmiö, jonka avulla voimme ehkäistä poissaoloja ja koulupudokkuutta.
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja lähdeaineistona toimi kotimaiset sekä kansainväliset tieteelliset julkaisut. Tutkielma osoitti, että kouluun kiinnittyminen voidaan jakaa kolmeen kiinnittymisen ulottuvuuteen, joita ovat tunneperäinen, kognitiivinen ja toiminnallinen kiinnittyminen. Nämä ulottuvuudet vaikuttavat toinen toisiinsa ja niiden kautta kiinnitytään kouluun. Lisäksi tutkimus osoitti, että oppilaan kouluun kiinnittyminen on tärkeää esimerkiksi koulussa menestymisen, hyvinvoinnin, koulupudokkuuden ehkäisemisen ja korkeakouluttautumisen kannalta.
Kouluun kiinnittymisellä on merkityksellinen rooli oppilaan elämässä, joten on tärkeää, että hän saa tukea siihen vanhemmilta, vertaisilta ja opettajalta. Vanhempien on tärkeää osallistua lapsen koulunkäyntiin esimerkiksi tukemalla lasta koulunkäynnissä sekä keskustelemalla lapsen ja hänen opettajansa kanssa koulusta. Lisäksi vanhempien on tärkeää välittää positiivisia asenteita ja tarjota lapselle autonomian kokemuksia. Myös opettaja voi omalta osaltaan vaikuttaa oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Opettajalla on tärkeää olla hyvä vuorovaikutussuhde oppilaaseen, sillä tällöin toiminta koulussa on helpompaa. Lisäksi opettajan pedagogiset ratkaisut, luokan hyvän ilmapiirin rakentaminen ja vertaissuhteiden edistäminen lisäävät osaltaan oppilaan kouluun kiinnittymistä. Myös vertaiset vaikuttavat kouluun kiinnittymiseen. Esimerkiksi yhteenkuuluvuuden tunne, tuki ja kannustus edistävät kouluun kiinnittymistä. Toisaalta vertaisten kiusaaminen ja syrjintä heikentävät sitä. Lisäksi vertaisryhmän aiheuttama paine voi muokata oppilaan käyttäytymistä sekä positiiviseen, että negatiiviseen suuntaan. Tutkielman perusteella voimme tehdä johtopäätöksen, että vanhemmat, vertaiset ja opettaja voivat omilla toimillaan niin tukea kuin heikentää oppilaan kouluun kiinnittymistä.
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja lähdeaineistona toimi kotimaiset sekä kansainväliset tieteelliset julkaisut. Tutkielma osoitti, että kouluun kiinnittyminen voidaan jakaa kolmeen kiinnittymisen ulottuvuuteen, joita ovat tunneperäinen, kognitiivinen ja toiminnallinen kiinnittyminen. Nämä ulottuvuudet vaikuttavat toinen toisiinsa ja niiden kautta kiinnitytään kouluun. Lisäksi tutkimus osoitti, että oppilaan kouluun kiinnittyminen on tärkeää esimerkiksi koulussa menestymisen, hyvinvoinnin, koulupudokkuuden ehkäisemisen ja korkeakouluttautumisen kannalta.
Kouluun kiinnittymisellä on merkityksellinen rooli oppilaan elämässä, joten on tärkeää, että hän saa tukea siihen vanhemmilta, vertaisilta ja opettajalta. Vanhempien on tärkeää osallistua lapsen koulunkäyntiin esimerkiksi tukemalla lasta koulunkäynnissä sekä keskustelemalla lapsen ja hänen opettajansa kanssa koulusta. Lisäksi vanhempien on tärkeää välittää positiivisia asenteita ja tarjota lapselle autonomian kokemuksia. Myös opettaja voi omalta osaltaan vaikuttaa oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Opettajalla on tärkeää olla hyvä vuorovaikutussuhde oppilaaseen, sillä tällöin toiminta koulussa on helpompaa. Lisäksi opettajan pedagogiset ratkaisut, luokan hyvän ilmapiirin rakentaminen ja vertaissuhteiden edistäminen lisäävät osaltaan oppilaan kouluun kiinnittymistä. Myös vertaiset vaikuttavat kouluun kiinnittymiseen. Esimerkiksi yhteenkuuluvuuden tunne, tuki ja kannustus edistävät kouluun kiinnittymistä. Toisaalta vertaisten kiusaaminen ja syrjintä heikentävät sitä. Lisäksi vertaisryhmän aiheuttama paine voi muokata oppilaan käyttäytymistä sekä positiiviseen, että negatiiviseen suuntaan. Tutkielman perusteella voimme tehdä johtopäätöksen, että vanhemmat, vertaiset ja opettaja voivat omilla toimillaan niin tukea kuin heikentää oppilaan kouluun kiinnittymistä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37744]