Ultralujien terästen käyttö raskaissa ajoneuvoissa
Hintsala, Tommi (2024-04-30)
Hintsala, Tommi
T. Hintsala
30.04.2024
© 2024 Tommi Hintsala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404303031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404303031
Tiivistelmä
Ultralujat teräkset ovat laajalti käytetty raskaiden ajoneuvojen eri osissa. Tässä kirjallisuuskatsauksessa pääasiallisena tarkoituksena on ollut selvittää ultralujien terästen, etenkin martensiitista ja ferriitistä koostuvien kaksifaasiterästen käyttöä ja käytettävyyttä raskaissa ajoneuvoissa. Myös raskaiden ajoneuvojen ympäristöystävällisyyden parantamista ja päästöjen vähentämistä ultralujien terästen avulla on käsitelty. Tässä kandidaatin työssä on pohdittu kaksifaasiterästen ominaisuuksia eri ajoneuvoteollisuuden valmistusprosesseissa mukaan lukien hitsauksessa ja muovauksessa. Kaksifaasiterästen avulla raskaita ajoneuvoja saadaan kevennettyä. Massan vähennyksen ansiosta polttoainekulutus ja näin ollen hiilidioksidipäästöt laskevat ja hyötykuormakapasiteetti kasvaa. Lisäksi ultralujien terästen käytöllä saadaan parannettua ajoneuvojen kolariturvallisuutta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37957]