Tekstiilikuitujen tuotantomäärät ja kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät
Päkkilä, Katja (2024-04-29)
Päkkilä, Katja
K. Päkkilä
29.04.2024
© 2024 Katja Päkkilä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404292994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404292994
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan perinteisimpien tekstiilikuitujen tuotantomääriä ja niiden kehitystä eri vuosina. Lisäksi työssä tarkastellaan kuluttajatutkimuksien perusteella eri tekijöitä, jotka sinetöivät lopulta vaatteen tai tekstiilin ostopäätöksen. Tuotantomäärien ja kuluttajatutkimuksien dataa analysoimalla todetaan, kuinka kuluttajia kannattaa ohjata ostamaan ympäristöystävällisempiä tuotteita.
Kandidaatintyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käydään läpi järjestyksessä tekstiilikuidut, tekstiilikuidut tyypeittäin, tekstiilikuitujen tuotantomäärät, kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja niiden taustat. Selvityksen avulla on mahdollista ymmärtää, miksi esimerkiksi muovipohjaisten kuitujen tuotantomäärät ovat kasvussa ja mitkä ovat tärkeimpiä tekijöitä vaatteidenostossa. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää markkinointia ja tuotekehitystä ajatellen, sillä tässä on selvitetty kuluttajien mielestä tärkeimmät syyt ostopäätöksiä tehdessä. Etenkin selluloosamuuntokuitujen kehittämisessä kuluttajanäkökulma on tärkeä ottaa huomioon, koska se liittyy suoraan tuotannon kannattavuuteen.
Kandidaatintyö on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käydään läpi järjestyksessä tekstiilikuidut, tekstiilikuidut tyypeittäin, tekstiilikuitujen tuotantomäärät, kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja niiden taustat. Selvityksen avulla on mahdollista ymmärtää, miksi esimerkiksi muovipohjaisten kuitujen tuotantomäärät ovat kasvussa ja mitkä ovat tärkeimpiä tekijöitä vaatteidenostossa. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää markkinointia ja tuotekehitystä ajatellen, sillä tässä on selvitetty kuluttajien mielestä tärkeimmät syyt ostopäätöksiä tehdessä. Etenkin selluloosamuuntokuitujen kehittämisessä kuluttajanäkökulma on tärkeä ottaa huomioon, koska se liittyy suoraan tuotannon kannattavuuteen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37688]