Varhaiskasvatusikäisten lasten vertaissuhteiden tukeminen leikissä
Kauppila, Julia (2024-04-25)
Kauppila, Julia
J. Kauppila
25.04.2024
© 2024, Julia Kauppila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404252957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404252957
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassani tavoitteena on tutkia varhaiskasvatusikäisten lasten vertaissuhteiden muodostumista leikissä sekä varhaiskasvatuksen opettajan mahdollisuuksia tukea niitä. Leikki on lapsille ominainen tapa toimia ja vertaissuhteita syntyy helposti leikissä. Varhaiskasvatustoiminta perustuu vuorovaikutukselle. Tutkimuksien mukaan kaikki lapset eivät pääse leikkeihin mukaan syystä tai toisesta, ja silloin varhaiskasvatuksen opettajan antama tuki on tarpeen.
Kandidaatintutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmaan on koottu ja etsitty tietoa aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta. Aineistojen välillä käydään keskustelua ja pohdintaa, joka avaa lukijalle vertaissuhteisen leikin merkityksen sekä keinoja tukea sitä.
Tutkimustulosten mukaan vertaissuhteinen leikki toteutui parhaiten aikuisen antaessa oikea määrä oikeanlaista tukea. Tutkimustuloksista korostui erilaisia keinoja varhaiskasvatuksen opettajalle vertaissuhteisen leikin tukemiseen ja mahdollistamiseen. Keskeisiksi tekijöiksi nousi varhaiskasvatuksen opettajan pedagoginen osaaminen. Lisäksi korostui ympäristön vaikutus vertaissuhteiseen leikkiin ja sen muokkaaminen niin, että leikki vertaisten kanssa on mahdollista.
Kandidaatintutkielman tuloksista voidaan todeta, että vertaissuhteinen leikki on tärkeää lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Lapset opettelevat kaveritaitoja sekä keinoja ratkaista konflikteja. Varhaiset myönteiset kokemukset vertaissuhteisesta leikistä on pohja myöhemmälle vuorovaikutukselle.
Kandidaatintutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmaan on koottu ja etsitty tietoa aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden pohjalta. Aineistojen välillä käydään keskustelua ja pohdintaa, joka avaa lukijalle vertaissuhteisen leikin merkityksen sekä keinoja tukea sitä.
Tutkimustulosten mukaan vertaissuhteinen leikki toteutui parhaiten aikuisen antaessa oikea määrä oikeanlaista tukea. Tutkimustuloksista korostui erilaisia keinoja varhaiskasvatuksen opettajalle vertaissuhteisen leikin tukemiseen ja mahdollistamiseen. Keskeisiksi tekijöiksi nousi varhaiskasvatuksen opettajan pedagoginen osaaminen. Lisäksi korostui ympäristön vaikutus vertaissuhteiseen leikkiin ja sen muokkaaminen niin, että leikki vertaisten kanssa on mahdollista.
Kandidaatintutkielman tuloksista voidaan todeta, että vertaissuhteinen leikki on tärkeää lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen näkökulmasta. Lapset opettelevat kaveritaitoja sekä keinoja ratkaista konflikteja. Varhaiset myönteiset kokemukset vertaissuhteisesta leikistä on pohja myöhemmälle vuorovaikutukselle.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]