Demokratiakasvatuksen merkitys lapselle
Äijälä, Janita (2024-04-25)
Äijälä, Janita
J. Äijälä
25.04.2024
© 2024 Janita Äijälä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404252955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404252955
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on integroiva kirjallisuuskatsaus koskien demokratiakasvatusta varhaiskasvatuksen kentällä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millainen merkitys demokratiakasvatuksella on lapselle. Tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen kentälle painottuen neljä- kuusi vuotiaisiin lapsiin.
Tutkimusaineistona käytettiin suomalaisen koululaitoksen kontekstissa tuotettuja tutkimuksia. Luotettavuuden parantamiseksi lähdeaineistoksi valikoitui tutkimuksia, jotka olivat vertaisarvioituja. Tutkimuskysymykseksi muodostui, millainen merkitys demokratiakasvatuksella on lapselle.
Tutkimusaineiston avulla tuloksiin löytyi viisi eri osa-aluetta, joiden avulla voidaan kuvata demokratiakasvatuksen merkitystä lapselle. Nämä osa-alueet ovat kriittinen ajattelu, demokraattinen elämäntapa/ demokraattiset arvot, keskustelutaidot, kokemus vallasta ja kansalaisuustaidot. Näitä osa-alueita tukemalla voidaan auttaa lasta kasvamaan demokraattisen yhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi.
Tutkimusaineistona käytettiin suomalaisen koululaitoksen kontekstissa tuotettuja tutkimuksia. Luotettavuuden parantamiseksi lähdeaineistoksi valikoitui tutkimuksia, jotka olivat vertaisarvioituja. Tutkimuskysymykseksi muodostui, millainen merkitys demokratiakasvatuksella on lapselle.
Tutkimusaineiston avulla tuloksiin löytyi viisi eri osa-aluetta, joiden avulla voidaan kuvata demokratiakasvatuksen merkitystä lapselle. Nämä osa-alueet ovat kriittinen ajattelu, demokraattinen elämäntapa/ demokraattiset arvot, keskustelutaidot, kokemus vallasta ja kansalaisuustaidot. Näitä osa-alueita tukemalla voidaan auttaa lasta kasvamaan demokraattisen yhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38618]