HSEQ®-arvioinnit mekaanisissa kunnossapitopalveluissa
Kangas, Taika (2024-04-25)
Kangas, Taika
T. Kangas
25.04.2024
© 2024 Taika Kangas. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404252947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404252947
Tiivistelmä
HSEQ muodostuu sanoista Health, Safety, Environment ja Quality eli työterveys, työturvallisuus, työympäristö ja laatu. Tämä työ suoritettiin yhteistyössä HSEQ®-klusterin kanssa. Työssä hyödynnettiin HSEQ®-arviointitietokantaa, johon saatiin Oulun yliopiston tunnukset käyttöön tutkimusta varten. Arvioinnissa on 41 kysymystä, jotka jakautuvat yhdeksän HSEQ-osa-alueen alle. Tutkimus suoritettiin laadullisen ja määrällisen tutkimusmenetelmien avulla.
Työn tavoite on tehdä perusteellisia havaintoja HSEQ®-arvioinnin tuloksista ja tunnistaa kehitystrendejä sekä kipupisteitä mekaanisen kunnossapitopalvelun toimialalla. Tavoitteena on ottaa huomioon ne yritykset, joilla on arviointi suoritettu vähintään kahdesti, ja analysoida näiden yritysten suoriutumista. Työn keskeisiin tehtäviin kuuluu tutustuminen arviointilomakkeeseen, sen ymmärtäminen ja analysointi. Erityisesti kiinnitetään huomiota poikkeamiin ja eroavaisuuksiin eri yritysten välillä sekä selvitetään, mistä nämä johtuvat. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa kehityskohteita yrityksille ja arvioida työtyytyväisyyden kehittymistä. Työssä pyritään kokonaisvaltaiseen ja perusteelliseen analyysiin, jotta saadaan selkeä kuva alan trendeistä ja mahdollisista parannusmahdollisuuksista.
Vuosina 2007–2023 mekaanisen kunnossapitopalvelun toimialalla on tapahtunut merkittävää kasvua HSEQ®-arviointipisteissä. Erityisesti kehitystä tapahtui ensimmäisen ja toisen arviointikerran välillä. Yrityksiä, jotka saavuttivat suurimman kehityksen, yhdisti omistautuminen ja sitoutuminen laadunvalvontaan, terveyteen ja turvallisuuteen. Lisäksi näissä yrityksissä oli tehty merkittäviä toimenpiteitä johtajuuden kehittämiseksi, niin periaatteiden kuin mittareidenkin osalta HSEQ-näkökulmista. HSEQ®-raporteista korostui myös laadukas työskentely, joka painoittui erityisesti näiden kehittyneiden yritysten joukossa.
Työn tavoite on tehdä perusteellisia havaintoja HSEQ®-arvioinnin tuloksista ja tunnistaa kehitystrendejä sekä kipupisteitä mekaanisen kunnossapitopalvelun toimialalla. Tavoitteena on ottaa huomioon ne yritykset, joilla on arviointi suoritettu vähintään kahdesti, ja analysoida näiden yritysten suoriutumista. Työn keskeisiin tehtäviin kuuluu tutustuminen arviointilomakkeeseen, sen ymmärtäminen ja analysointi. Erityisesti kiinnitetään huomiota poikkeamiin ja eroavaisuuksiin eri yritysten välillä sekä selvitetään, mistä nämä johtuvat. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa kehityskohteita yrityksille ja arvioida työtyytyväisyyden kehittymistä. Työssä pyritään kokonaisvaltaiseen ja perusteelliseen analyysiin, jotta saadaan selkeä kuva alan trendeistä ja mahdollisista parannusmahdollisuuksista.
Vuosina 2007–2023 mekaanisen kunnossapitopalvelun toimialalla on tapahtunut merkittävää kasvua HSEQ®-arviointipisteissä. Erityisesti kehitystä tapahtui ensimmäisen ja toisen arviointikerran välillä. Yrityksiä, jotka saavuttivat suurimman kehityksen, yhdisti omistautuminen ja sitoutuminen laadunvalvontaan, terveyteen ja turvallisuuteen. Lisäksi näissä yrityksissä oli tehty merkittäviä toimenpiteitä johtajuuden kehittämiseksi, niin periaatteiden kuin mittareidenkin osalta HSEQ-näkökulmista. HSEQ®-raporteista korostui myös laadukas työskentely, joka painoittui erityisesti näiden kehittyneiden yritysten joukossa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38670]