Tekoälyn sovelluksia laadunhallinnassa
Hurnanen, Janne (2024-04-23)
Hurnanen, Janne
J. Hurnanen
23.04.2024
© 2024 Janne Hurnanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404232896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404232896
Tiivistelmä
Viime vuosina tekoäly on noussut isoksi teknologiseksi trendiksi ympäri maailmaa ja tekoälyn rooli organisaatioiden eri osa-alueilla on kasvanut paljon. Tekoälyn hyödyntämisestä laadunhallinnassa on lähiaikoina noussut esiin lupaavaa tutkimustietoa. Tässä työssä tarkastellaan viimeaikaisia tekoälyn sovelluksia laadunhallinnassa viiden erilaisen sovellusesimerkin kautta. Työn tavoitteena on tutkia, miten tekoälyä on sovellettu laadunhallinnassa ja minkälaisia tuloksia sen avulla on saavutettu ja voitaisiin tulevaisuudessa saavuttaa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta tekoälyn avaavan monia uusia mahdollisuuksia ja tapoja parantaa laadunhallintaprosesseja. Tässä työssä esitettyjen tekoälyn sovellusten tulokset olivat enimmäkseen positiivisia. Viidestä sovellusesimerkistä vain yhdessä tekoälymenetelmillä ei saatu aikaan parannusta ja yhdessä tekoälystä oli vain osittain hyötyä. Tekoäly ei siis pysty ainakaan vielä täysin korvaamaan perinteisiä laadunhallinnassa käytettyjä menetelmiä. Tekoälymallien kompleksisuus, vaikeampi tulkittavuus, monivaiheinen implementointi ja kulttuuri tekoälyn ympärillä luovat haasteita tekoälyn soveltamisessa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta tekoälyn avaavan monia uusia mahdollisuuksia ja tapoja parantaa laadunhallintaprosesseja. Tässä työssä esitettyjen tekoälyn sovellusten tulokset olivat enimmäkseen positiivisia. Viidestä sovellusesimerkistä vain yhdessä tekoälymenetelmillä ei saatu aikaan parannusta ja yhdessä tekoälystä oli vain osittain hyötyä. Tekoäly ei siis pysty ainakaan vielä täysin korvaamaan perinteisiä laadunhallinnassa käytettyjä menetelmiä. Tekoälymallien kompleksisuus, vaikeampi tulkittavuus, monivaiheinen implementointi ja kulttuuri tekoälyn ympärillä luovat haasteita tekoälyn soveltamisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34535]