“Ne on sosiaalisia ja höpöttäjiä ja sillä lailla” : luokanopettajien käsityksiä, havaintoja ja kokemuksia ADHD-oppilaista sekä heidän tukemisestaan vahvuudet huomioiden
Seppälä, Jenni; Suviaro, Tytti (2024-04-23)
Seppälä, Jenni
Suviaro, Tytti
J. Seppälä; T. Suviaro
23.04.2024
© 2024 Jenni Seppälä, Tytti Suviaro. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404232888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404232888
Tiivistelmä
Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriön eli ADHD:n diagnoosien määrä on kasvanut runsaasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Jokainen luokanopettaja tulee siis työuransa aikana varmasti opettamaan oppilasta, jolla on ADHD. Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että opettajien tietämys ADHD:sta on vähäistä, joten ADHD:n omaava oppilas saattaa usein koulussa jäädä vaille oikeanlaisia tukikeinoja. Ilman sopivia tukikeinoja oppilaan ADHD voi ilmetä esimerkiksi häiriökäyttäytymisenä, jonka vuoksi opettajalla saattaa olla hyvinkin negatiivinen suhtautuminen kyseiseen oppilaaseen. ADHD-oppilailla on kuitenkin myös erityisiä vahvuuksia, joista on paljon hyötyä esimerkiksi oppimisen kannalta.
Tutkielmamme tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä alakouluikäisistä ADHDoppilaista, heidän havaitsemiaan ADHD-oppilaiden vahvuuksia sekä minkälaisia tukikeinoja opettajat käyttävät tukeakseen ADHD-oppilaita. Tämä tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty haastattelua, johon osallistui luokanopettajia, jotka ovat työskennelleet työuransa aikana ADHD-oppilaiden parissa. Aineiston analysoinnissa on hyödynnetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksemme tulosten mukaan haastateltavat luokanopettajat kuvailivat tyypillistä ADHDoppilasta juurikin ADHD:n yleisimmillä alakouluikäisellä esiintyvillä ilmenemismuodoilla. Kolme tyypillisintä ilmenemismuotoa ovat tarkkaavuuden säätelyn vaikeus, yliaktiivisuus sekä impulsiivisuus. Haastatellut opettajat olivat havainneet myös paljon vahvuuksia ADHD-oppilailla. Tuloksissa kuitenkin nousi esiin, että tietyt opettajien esille tuomat vahvuudet nousivat myös esiin tyypillistä ADHD-oppilasta kuvattaessa, jolloin kyseiset asiat saivat sekä positiivisen että negatiivisen kaiun. Näin ollen emme nostaneet kyseisiä asioita vahvuuksien listalle, mutta koimme tärkeäksi nostaa ne tuloksissa esille. Lisäksi tulokset osoittavat, että opettajat käyttivät ADHD-oppilaan tueksi monia erilaisia tukikeinoja, joilla voidaan sujuvoittaa oppilaan koulupäivää, ennakoida poikkeuksia ja edistää oppimista.
Tutkielmamme tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä alakouluikäisistä ADHDoppilaista, heidän havaitsemiaan ADHD-oppilaiden vahvuuksia sekä minkälaisia tukikeinoja opettajat käyttävät tukeakseen ADHD-oppilaita. Tämä tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty haastattelua, johon osallistui luokanopettajia, jotka ovat työskennelleet työuransa aikana ADHD-oppilaiden parissa. Aineiston analysoinnissa on hyödynnetty aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksemme tulosten mukaan haastateltavat luokanopettajat kuvailivat tyypillistä ADHDoppilasta juurikin ADHD:n yleisimmillä alakouluikäisellä esiintyvillä ilmenemismuodoilla. Kolme tyypillisintä ilmenemismuotoa ovat tarkkaavuuden säätelyn vaikeus, yliaktiivisuus sekä impulsiivisuus. Haastatellut opettajat olivat havainneet myös paljon vahvuuksia ADHD-oppilailla. Tuloksissa kuitenkin nousi esiin, että tietyt opettajien esille tuomat vahvuudet nousivat myös esiin tyypillistä ADHD-oppilasta kuvattaessa, jolloin kyseiset asiat saivat sekä positiivisen että negatiivisen kaiun. Näin ollen emme nostaneet kyseisiä asioita vahvuuksien listalle, mutta koimme tärkeäksi nostaa ne tuloksissa esille. Lisäksi tulokset osoittavat, että opettajat käyttivät ADHD-oppilaan tueksi monia erilaisia tukikeinoja, joilla voidaan sujuvoittaa oppilaan koulupäivää, ennakoida poikkeuksia ja edistää oppimista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37957]