Ryhmänhallinta erityisryhmässä : ryhmänhallinnan haasteet ja erityisluokanopettajien käyttämät proaktiiviset ja reaktiiviset tukikeinot
Hakala, Sofia; Hietala, Melissa (2024-04-19)
Hakala, Sofia
Hietala, Melissa
S. Hakala; M. Hietala
19.04.2024
© 2024 Sofia Hakala, Melissa Hietala. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404192859
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404192859
Tiivistelmä
Ryhmänhallinnan haasteet voivat vaikuttaa opettajan kokemaan stressiin, oppilaiden akateemiseen suoriutumiseen, kouluun sitoutumiseen ja heikentyneeseen koulun ja luokan ilmapiiriin. Tyypillisiä ryhmänhallinnan haasteita ovat käyttäytymisen haasteet, levottomuus, väkivalta sekä tunteiden ymmärtämisen ja itsesäätelyn vaikeudet. Ryhmänhallinnan tuki voidaan jakaa teoreettisesti opettajien käyttämiin proaktiivisiin ja reaktiivisiin toimenpiteisiin. Tehokkaiden ryhmänhallintakeinojen kehittäminen on tärkeää, sillä se tukee opettajien ja oppilaiden toimimista koulussa.
Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyttiin ryhmänhallintaan erityisryhmässä. Tavoitteena oli ensinnäkin kartoittaa, millaisia ryhmänhallinnan haasteita erityisluokanopettajat kohtaavat työssään. Toisena tavoitteena oli tutkia, millaisia tukikeinoja erityisluokanopettajat käyttävät proaktiivisessa ja reaktiivisessa ryhmänhallinnassa. Lisäksi tutkittiin, mitkä ryhmänhallinnan tukikeinot erityisluokanopettajat kokevat tehokkaimmiksi ja tehottomimmiksi keinoiksi hallita ryhmää. Tutkielmassa tarkasteltiin myös yhteistyön ja erilaisten toimintamallien osuutta ryhmänhallinnassa. Tutkielma toteutettiin yleisenä laadullisena tutkimuksena. Tutkielman aineisto kerättiin sähköisesti Webropol-kyselylomakkeella. Tutkimusaineisto koostuu erityisluokanopettajien (n=26) vastauksista. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Aineiston analyysissa hyödynnettiin myös määrällistä lähestymistapaa ja aineiston kvantifiointia.
Tutkimuksen päätulokset osoittivat, että erityisryhmien ryhmänhallinnan haasteet painottuivat oppilaiden keskittymishaasteisiin. Tulosten perusteella erityisluokanopettajat käyttävät monipuolisesti erilaisia ryhmänhallinnan tukikeinoja sekä proaktiivisessa että reaktiivisessa ryhmänhallinnassa. Tulosten mukaan erityisluokanopettajien käyttämät proaktiiviset tukikeinot keskittyvät arjen struktuuriin ja rutiineihin. Lisäksi erityisluokanopettajat käyttävät reaktiivisessa ryhmänhallinnassa pääasiallisena keinona toivottuun käyttäytymiseen ohjaamista.
Tutkielma tarjoaa tietoa tuleville erityisluokanopettajille ryhmänhallinnan haasteista ja siitä, millaisiin tukitoimiin ryhmänhallinnassa tulisi erityisesti panostaa. Tutkielma antaa myös tietoa proaktiivisesta ja reaktiivisesta ryhmänhallinnasta erityisryhmäkontekstissa. Tutkielman tulosten myötä ryhmänhallinnan koulutusta ja tehokkaita ryhmänhallinnan tukikeinoja voidaan kehittää vastaamaan koulussa ja oppitunneilla esiintyviä keskeisiä haasteita.
Avainsanat: ryhmänhallinta, erityisryhmä, proaktiivinen tuki, reaktiivinen tuki, ryhmänhallinnan haasteet, erityisluokanopettaja
Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyttiin ryhmänhallintaan erityisryhmässä. Tavoitteena oli ensinnäkin kartoittaa, millaisia ryhmänhallinnan haasteita erityisluokanopettajat kohtaavat työssään. Toisena tavoitteena oli tutkia, millaisia tukikeinoja erityisluokanopettajat käyttävät proaktiivisessa ja reaktiivisessa ryhmänhallinnassa. Lisäksi tutkittiin, mitkä ryhmänhallinnan tukikeinot erityisluokanopettajat kokevat tehokkaimmiksi ja tehottomimmiksi keinoiksi hallita ryhmää. Tutkielmassa tarkasteltiin myös yhteistyön ja erilaisten toimintamallien osuutta ryhmänhallinnassa. Tutkielma toteutettiin yleisenä laadullisena tutkimuksena. Tutkielman aineisto kerättiin sähköisesti Webropol-kyselylomakkeella. Tutkimusaineisto koostuu erityisluokanopettajien (n=26) vastauksista. Aineiston analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Aineiston analyysissa hyödynnettiin myös määrällistä lähestymistapaa ja aineiston kvantifiointia.
Tutkimuksen päätulokset osoittivat, että erityisryhmien ryhmänhallinnan haasteet painottuivat oppilaiden keskittymishaasteisiin. Tulosten perusteella erityisluokanopettajat käyttävät monipuolisesti erilaisia ryhmänhallinnan tukikeinoja sekä proaktiivisessa että reaktiivisessa ryhmänhallinnassa. Tulosten mukaan erityisluokanopettajien käyttämät proaktiiviset tukikeinot keskittyvät arjen struktuuriin ja rutiineihin. Lisäksi erityisluokanopettajat käyttävät reaktiivisessa ryhmänhallinnassa pääasiallisena keinona toivottuun käyttäytymiseen ohjaamista.
Tutkielma tarjoaa tietoa tuleville erityisluokanopettajille ryhmänhallinnan haasteista ja siitä, millaisiin tukitoimiin ryhmänhallinnassa tulisi erityisesti panostaa. Tutkielma antaa myös tietoa proaktiivisesta ja reaktiivisesta ryhmänhallinnasta erityisryhmäkontekstissa. Tutkielman tulosten myötä ryhmänhallinnan koulutusta ja tehokkaita ryhmänhallinnan tukikeinoja voidaan kehittää vastaamaan koulussa ja oppitunneilla esiintyviä keskeisiä haasteita.
Avainsanat: ryhmänhallinta, erityisryhmä, proaktiivinen tuki, reaktiivinen tuki, ryhmänhallinnan haasteet, erityisluokanopettaja
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37559]