Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bridging boundaries : Finnish teachers’ and public librarians’ partnership in promoting multiliteracies

Ylivuori, Siinamari (2024-04-19)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202403142231.pdf (1.377Mt)
Lataukset: 

URL:
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403142231

Ylivuori, Siinamari
Oulun yliopisto
19.04.2024
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403142231

Kuvaus

Academic dissertation to be presented with the assent of the Doctoral Programme Committee of Human Sciences of the University of Oulu for public defence in the OP auditorium (L10), Linnanmaa, on 26 April 2024, at 12 noon
Tiivistelmä
Abstract

Teachers and librarians have a key role in promoting students’ literacies and reading motivation, and combining their expertise would strengthen this role. Teachers’ competence lies in pedagogical proficiency and knowledge of the students, and that of librarians lies in information literacy and knowledge of information resources. However, partnering two different professional groups from different organizations involves challenges.

This dissertation aims at understanding what is required to promote multiliteracies in partnership between teachers and public librarians. The topic is approached using sociocultural theories and a qualitative case study method. The research data consist of interviews with teachers and public librarians who participated in a literacy program in Finland called the Joy of Reading and the participating schools’ local curricula. The research data was collected after the interviewees received training in the program in 2016–2017.

The findings suggest that teachers and librarians work together and the partnership between these professional groups is integrated into local curricula and collaboration plans, which enhance joint work and strengthen the role of the librarians in teaching multiliteracies. However, the partnership practices are not developed enough that the professionals would have acknowledged the advantages of such practices in completing their tasks. A division of roles in planning and implementing instruction is prevalent in the partnership. The partners have different understandings of the partnership to promote multiliteracies and librarians in particular express uncertainty regarding their role in teaching multiliteracies. Moreover, there is insufficient time to consider and discuss how to do things differently.

The research highlights the demanding task Finnish teachers and librarians are facing, as the request to build a partnership necessitates overcoming a lack of resources, such as time. Above all, these professionals need more time and guidance to find appropriate ways of working together to promote multiliteracies. The research is timely in Finland, as the recently published National Literacy Strategy 2030 emphasizes the promotion of multiliteracies in an effort to make Finland the most literate country in the world by 2030.
 
Tiivistelmä

Opettajilla ja kirjastoammattilaisilla on tärkeä rooli oppilaiden lukutaitojen ja lukumotivaation tukemisessa. Näiden kahden ammattiryhmän erilaisen ammattitaidon hyödyntäminen vahvistaisi tätä roolia. Kahden eri organisaatiossa työskentelevän ammattiryhmän yhteistyö saattaa kuitenkin olla haasteellista monista eri syistä.

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan oppilaiden monilukutaidon edistämistä opettajien ja kirjastoammattilaisten yhteistyössä. Ilmiötä tarkastellaan sosiokulttuurisesta näkökulmasta ja tutkimusotteena on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostuu opettajien ja kirjastoammattilaisten haastatteluista ja paikallisista opetussuunnitelmista. Haastateltavat osallistuivat valtakunnalliseen Lukuinto-ohjelmaan, jossa pyrittiin vahvistamaan lasten ja nuorten monipuolista luku- ja kirjoitustaitoa. Tutkimusaineisto kerättiin Lukuinto-ohjelman ja sen järjestämän koulutuksen jälkeen vuosina 2016–2017.

Tutkimustulosten mukaan koulut ja kirjastot tekevät paljon yhteistyötä. Yhteistyö on sisällytetty paikallisiin opetussuunnitelmiin ja käytännönläheisiin yhteistyösuunnitelmiin, mikä vahvistaa kirjastoammattilaisten roolia monilukutaidon opettamisessa. Yhteistyökäytänteet eivät kuitenkaan ole riittävän kehittyneitä helpottaakseen työtehtäviä. Opetusta suunnitellaan ja toteutetaan jakamalla kullekin yhteistyökumppanille roolit. Yhteistyökumppaneilla on toisistaan poikkeavat käsitykset yhteistyöstä, jonka avulla edistetään monilukutaitoa. Varsinkin kirjastoammattilaiset kokevat epävarmuutta roolistaan monilukutaidon edistämisessä.

Tutkimuksessa korostuu suomalaisten opettajien ja kirjastoammattilaisten vaativa tehtävä: yhteistyön tekemiseen velvoitetaan, mutta resursseja, kuten aikaa, on tarjolla niukasti. Molempia ammattilaisia hyödyttäisi, jos heille tarjottaisiin aikaa yhteistyön tekemiseen ja kehitettäisiin uusia yhteistyömuotoja. Tämä tutkimus ja sen tulokset ovat ajankohtaisia erityisesti Suomessa, jossa julkaistiin vastikään Kansallinen lukutaitostrategia 2023. Monilukutaidon edistäminen on strategian keskeinen sisältö, jolla pyritään tavoittelemaan Suomesta maailman monilukutaitoisinta maata vuoteen 2030 mennessä.
 

Original papers

  1. Tikkinen, S., & Korkeamäki, R.-L. (2023). The paradox of collaboration in the partnership between primary schools and public libraries. Educational Studies, 49(5), 730–748. https://doi.org/10.1080/03055698.2021.1884048 https://doi.org/10.1080/03055698.2021.1884048

    Self-archived version

  2. Tikkinen, S., Korkeamäki, R.-L., & Dreher, M. J. (2020). Finnish teachers and librarians in curriculum reform. International Journal of Educational Research, 103, 101615. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101615 https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101615

  3. Ylivuori, S., & Ojaranta, A. (2023). Librarians’ and teachers’ conceptions of multiliteracies in the context of Finnish curriculum reform. Information Research an international electronic journal, 28(4), 43–61. https://doi.org/10.47989/ir284506 https://doi.org/10.47989/ir284506

    Self-archived version

 

Osajulkaisut

  1. Tikkinen, S., & Korkeamäki, R.-L. (2023). The paradox of collaboration in the partnership between primary schools and public libraries. Educational Studies, 49(5), 730–748. https://doi.org/10.1080/03055698.2021.1884048 https://doi.org/10.1080/03055698.2021.1884048

    Rinnakkaistallennettu versio

  2. Tikkinen, S., Korkeamäki, R.-L., & Dreher, M. J. (2020). Finnish teachers and librarians in curriculum reform. International Journal of Educational Research, 103, 101615. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101615 https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101615

  3. Ylivuori, S., & Ojaranta, A. (2023). Librarians’ and teachers’ conceptions of multiliteracies in the context of Finnish curriculum reform. Information Research an international electronic journal, 28(4), 43–61. https://doi.org/10.47989/ir284506 https://doi.org/10.47989/ir284506

    Rinnakkaistallennettu versio

 
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37744]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen