Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen yliopistollisessa lääketieteen opetuksessa
Kummu, Samuli (2024-04-16)
Kummu, Samuli
S. Kummu
16.04.2024
© 2024 Samuli Kummu. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404162756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404162756
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa otettiin selvää, mihin virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää yliopistoissa lääketieteellisessä opetuksessa. Kävi ilmi, että käyttökohteita on useita, kuten kirurgisten operaatioiden harjoittelu, anatomian opiskeluja ja potilaan diagnosointi. Virtuaalitodellisuuden hyödyntämien ei myöskään rajoitu vain ihmisiin, vaan sitä voidaan hyödyntää myös eläinlääketieteessä. Tämä tutkimus on kirjallisuuskatsaus.
Virtuaalitodellisuusteknologian kehityksen ansiosta voidaan tarjota realistinen 3d-ympäristö joko täysin virtuaalisesti tai osittain. Näin ollen voidaan suorittaa vaativiakin operaatioita simulaatiossa ilman potilaalle mahdollisia riskejä. Ympäristö on opiskelijalle turvallinen ja realistinen tapa harjoitella lääketiedettä.
Virtuaalitodellisuusteknologian (Virtual Reality, VR) lisäksi on olemassa niin sanottua lisättyä todellisuutta (Augmented Reality, AR), jossa käyttäjän ympäristöön tuodaan interaktiivisia asioita, sen sijaan, että käyttäjä olisi itse virtuaalisessa ympäristössä. Näiden kombinaatioita nimitetään joissain yhteyksissä laajennetuksi todellisuudeksi (Extended Reality, XR).
Kirjallisuuskatsauksessa huomattiin, että käyttäjien kokemukset VR ja AR teknologiasta olivat lähtökohtaisesti positiivisia ja että niiden käyttö tuotti parempia oppimistuloksia. Osalle kuitenkin varsinkin VR-lasien käyttö aiheutti myös pahoinvointia
Suurin osa tutkimuksista keskittyivät ihmislääketieteen opetuksessa käytettävään virtuaalitodellisuusteknologiaan. Eläinlääketieteeseen liittyvään opetukseen liittyviä tutkimuksia löytyi huomattavasti vähemmän, joten sitä voisi olla hyvä tutkia lisää.
Virtuaalitodellisuusteknologian kehityksen ansiosta voidaan tarjota realistinen 3d-ympäristö joko täysin virtuaalisesti tai osittain. Näin ollen voidaan suorittaa vaativiakin operaatioita simulaatiossa ilman potilaalle mahdollisia riskejä. Ympäristö on opiskelijalle turvallinen ja realistinen tapa harjoitella lääketiedettä.
Virtuaalitodellisuusteknologian (Virtual Reality, VR) lisäksi on olemassa niin sanottua lisättyä todellisuutta (Augmented Reality, AR), jossa käyttäjän ympäristöön tuodaan interaktiivisia asioita, sen sijaan, että käyttäjä olisi itse virtuaalisessa ympäristössä. Näiden kombinaatioita nimitetään joissain yhteyksissä laajennetuksi todellisuudeksi (Extended Reality, XR).
Kirjallisuuskatsauksessa huomattiin, että käyttäjien kokemukset VR ja AR teknologiasta olivat lähtökohtaisesti positiivisia ja että niiden käyttö tuotti parempia oppimistuloksia. Osalle kuitenkin varsinkin VR-lasien käyttö aiheutti myös pahoinvointia
Suurin osa tutkimuksista keskittyivät ihmislääketieteen opetuksessa käytettävään virtuaalitodellisuusteknologiaan. Eläinlääketieteeseen liittyvään opetukseen liittyviä tutkimuksia löytyi huomattavasti vähemmän, joten sitä voisi olla hyvä tutkia lisää.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34293]