Sähköautojen ympäristövaikutusten arviointi elinkaaren aikana : vertailu polttomoottoriautoihin
Marjanen, Ville (2024-04-12)
Marjanen, Ville
V. Marjanen
12.04.2024
© 2024 Ville Marjanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404122700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404122700
Tiivistelmä
Sähköautoa on markkinoitu jo jonkin aikaa todella vähäpäästöisenä ajoneuvona ja yhtenä ratkaisuna ilmastokriisiin. Tämä tutkimus keskittyy selvittämään, pitävätkö väitteet paikkansa perehtymällä sähköauton aiheuttamiin ympäristövaikutuksiin ja kasvihuonepäästöihin sen elinkaaren aikana. Elinkaarianalyysillä tutkitaan erityisesti materiaalihankinnan ja tuotannon, ajoneuvon käyttövaiheen sekä loppukäsittelyn päästömääriä. Tulosten selvittämisen jälkeen selvitetään perinteisempien polttomoottoriautojen ympäristövaikutuksia, ja sitten näitä lukuja vertaillaan toisiinsa. Tutkimuksessa selvitetään päästöllinen ero polttomoottori- ja sähköautojen välillä ja pohditaan, miten hyvä vaihtoehto sähköauto on verrattuna polttomoottoriautoon. Tutkimus suoritetaan kirjallisuuskatsauksena, eli jo olemassa oleviin tieteellisiin tutkimuksiin, tilastotietoon ja muuhun materiaaliin perehtymällä, joiden pohjalta johtopäätökset muodostetaan. Tutkimuksen tärkein tulos on, että sähköauto voi pienentää hiilidioksidipäästöjä jopa 20–60 % verrattuna polttomoottoriautoon. Tulos voi vaihdella sijainnin mukaan, koska sähköauton energianlähteenä tuotetun sähkön tuotto ja alkuperä vaihtelevat laajasti. Tutkimuksen tulosten pohjalta voidaan tästä seikasta huolimatta sanoa, että sähköauto on hyvä ja vähäpäästöisempi vaihtoehto polttomoottoriautoilulle, ja sille voisi olla paikka tulevaisuuden kestävässä liikenteessä. The electric car has been marketed for some time as a low-emission vehicle and as one solution to the climate crisis. This study focuses on finding out if these claims are true by looking at the environmental impact and greenhouse emissions caused by an electric car during its life cycle. With life cycle analysis, this study particularly focuses on the emission amounts of material acquisition, vehicle production, the vehicle's operating phase and end of life treatment. After finding out the results, the environmental effects of more traditional internal combustion engine cars are investigated, and then these figures are compared to each other. The research examines the emission difference between combustion engine and electric cars and considers how good of an alternative an electric car is compared to an internal combustion engine car. The research is carried out as a literature review, which means looking at already existing scientific studies, statistical data, and other material, and forming the conclusions based on the gathered information. The most important result of the study is that an electric car can reduce carbon dioxide emissions by up to 20-60% compared to a combustion engine car. The result may vary depending on the location and a country, because the origin of the electricity used as the energy source of the electric car can vary widely between fossil fuel energy and renewable energy. Based on the results of the study, despite this fact, it can be said that the electric car is a good and less emissions producing alternative to internal combustion engine driving, and it could have a place in the sustainable transport of the future.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37744]