Mobiilipelien asema Suomen pelimarkkinoilla
Suomela, Markus (2024-04-12)
Suomela, Markus
M. Suomela
12.04.2024
© 2024 Markus Suomela. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404122686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404122686
Tiivistelmä
Mobiilipelit ovat hallitsevassa asemassa niin Suomen, kuin myös maailman videopelimarkkinoilla. Mobiilipelit ovat kasvaneet vain muutamassa vuosikymmenessä suurimmaksi yksittäiseksi pelityypiksi, päihittäen kilpailevat konsoli- ja PC-pelit. Nopea teknologian kehitys niin tietoverkkojen, laiteteknologian kuin myös sovellustekniikan kehitys ovat nostaneet mobiilipelit suureen suosioon. Tämän lisäksi mobiililaitteiden edut ovat yksinkertaisesti niin suuret muihin pelialustoihin verrattuna, että pelkästään siksikin mobiili pelialustana on päätynyt hallitsemaan puolta maailman videopelimarkkinoista. Pian voidaan sanoa, että kokonainen sukupolvi on kasvanut maailmassa, jossa mobiilipelit ovat aina olleet kiistatta suurin videopelialusta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Suomen mobiiliteollisuuden kehityskaarta, tutkia Suomen mobiilipelien osuutta maan videopelimarkkinoilla kuin myös verrata tätä muiden maiden vastaaviin osuuksiin sekä tutkia myös Oulun yliopiston opiskelijoiden mobiilipelaamisen tottumuksia aiempaan tutkimukseen verrattuna. Tarkemmin Suomen mobiiliteollisuuden historiaa tarkastellessa perehdyttiin myös maailmankuulun Nokian merkitykseen mobiiliteollisuuden ja -pelien kehityksen historiassa niin Suomessa kuin muualla.
Kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin vastaukset mobiiliteollisuuden syntymään ja kehitykseen Suomessa, jonka pohjalta voidaan sanoa Nokian olemassaolon olleen aihepiirin suurin yksittäinen tekijä. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tutkimukseen sisältyvä kysely puolestaan osoittaa, että mobiilipelien asema Suomen videopelimarkkinoiden suurimpana osana tulee säilymään myös tulevaisuudessa. Suurin tutkimuksessa ilmennyt syy tälle on mobiililaitteiden saatavuus, jota seuraa niiden halpuus, monitoimisuus ja useat muut syyt, kuten itse pelien tuottoisat rahastuskeinot, kuten mikromaksut ja mainokset. Suomessa mobiilipelien markkinaosuus on samalla tasolla maailman keskiarvon kanssa, mutta se on samalla huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi Kiinassa tai Japanissa. Mobiilipelaamisen tottumukset puolestaan eroavat Oulun yliopiston opiskelijoiden, Suomen ja muun maailman välillä huomattavasti. Oulun yliopistolla pelataan 12% vähemmän mobiilipelejä kuin muualla Suomessa, jossa vastavuoroisesti pelataan 2% vähemmän mobiilipelejä kuin Euroopassa keskimäärin ja 20% vähemmän kuin mobiilipelaamisen suosiosta nauttivassa Japanissa. Johtopäätösten pohjalta voidaan todeta, että yleisesti ottaen mantereiden, maiden sekä maiden sisäisten alueiden välillä voi olla havaittavissa suuria eroja mobiilipelien pelaamisessa ja markkinoiden koossa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Suomen mobiiliteollisuuden kehityskaarta, tutkia Suomen mobiilipelien osuutta maan videopelimarkkinoilla kuin myös verrata tätä muiden maiden vastaaviin osuuksiin sekä tutkia myös Oulun yliopiston opiskelijoiden mobiilipelaamisen tottumuksia aiempaan tutkimukseen verrattuna. Tarkemmin Suomen mobiiliteollisuuden historiaa tarkastellessa perehdyttiin myös maailmankuulun Nokian merkitykseen mobiiliteollisuuden ja -pelien kehityksen historiassa niin Suomessa kuin muualla.
Kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin vastaukset mobiiliteollisuuden syntymään ja kehitykseen Suomessa, jonka pohjalta voidaan sanoa Nokian olemassaolon olleen aihepiirin suurin yksittäinen tekijä. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tutkimukseen sisältyvä kysely puolestaan osoittaa, että mobiilipelien asema Suomen videopelimarkkinoiden suurimpana osana tulee säilymään myös tulevaisuudessa. Suurin tutkimuksessa ilmennyt syy tälle on mobiililaitteiden saatavuus, jota seuraa niiden halpuus, monitoimisuus ja useat muut syyt, kuten itse pelien tuottoisat rahastuskeinot, kuten mikromaksut ja mainokset. Suomessa mobiilipelien markkinaosuus on samalla tasolla maailman keskiarvon kanssa, mutta se on samalla huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi Kiinassa tai Japanissa. Mobiilipelaamisen tottumukset puolestaan eroavat Oulun yliopiston opiskelijoiden, Suomen ja muun maailman välillä huomattavasti. Oulun yliopistolla pelataan 12% vähemmän mobiilipelejä kuin muualla Suomessa, jossa vastavuoroisesti pelataan 2% vähemmän mobiilipelejä kuin Euroopassa keskimäärin ja 20% vähemmän kuin mobiilipelaamisen suosiosta nauttivassa Japanissa. Johtopäätösten pohjalta voidaan todeta, että yleisesti ottaen mantereiden, maiden sekä maiden sisäisten alueiden välillä voi olla havaittavissa suuria eroja mobiilipelien pelaamisessa ja markkinoiden koossa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37205]