Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajan mahdollisuudet tukea oppilaiden osallisuutta alakoulun opetuksessa

Sarjanoja, Reeta (2024-04-11)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202404112672.pdf (398.9Kt)
nbnfioulu-202404112672_mods.xml (11.14Kt)
nbnfioulu-202404112672_pdfa_report.xml (239.9Kt)
Lataukset: 


Sarjanoja, Reeta
R. Sarjanoja
11.04.2024
© 2024, Reeta Sarjanoja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404112672
Tiivistelmä
Nykyisen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) koulujen tulee tukea ja edistää jokaisen oppilaan osallisuutta sekä huolehtia siitä, että jokaisella oppilaalla on mahdollisuus osallistua koulunsa kehittämiseen. Koulujen toimintakulttuurien tulee olla osallistavia, mikä mahdollistaa oppilaan kasvun aktiiviseksi kansalaiseksi (POPS, 2014). Näin ollen opettajalla on suuri vastuu luoda aktiivista ja osallistavaa toimintakulttuuria, jonka tulee mahdollistaa jokaisen oppilaan osallistuminen.

Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan mahdollisuuksia lisätä kaikkien oppilaiden osallisuutta opetuksessa alakoulukontekstissa. Lukemani artikkeleiden mukaan koulussa osallisuuden tukikeinot ovat yleisimmin esimerkiksi oppilaskunta- tai kummiluokkatoiminnat, joihin yleensä osallistuvat aktiivisesti vain samat oppilaat. Tulevana alakoulun opettajana haluaisin löytää keinoja lisätä osallisuutta myös opetuksessa, jotta osallisuuden kokemuksia saisivat kaikki oppilaat. Alakoulussa luokanopettajalla on osallisuuden tukemisessa suuri vastuu.

Tutkielmassani teoriataustana on osallistava pedagogiikka, joka on saanut vaikutteita feministisestä ja kriittisestä pedagogiikasta. Osallistavaa pedagogiikkaa tuen osallisuuden käsitteellä. Tarkastelen aihettani aikaisempien tutkimusten perusteella, jossa tutkimusmenetelmänäni käytän kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkielman pohjaksi olen lukenut erilaisia artikkeleja, kirjoja ja tutkimuksia, joissa on tutkittu osallisuuden ja osallistavan pedagogiikan mahdollisuuksia opetuksessa.

Tutkimustulosten perusteella opettajalla on erilaisia mahdollisuuksia lisätä oppilaiden osallisuutta opetuksessa. Oppimisympäristöstä on tärkeä luoda hyväksyvä ja myönteinen, joten luokkayhteisön ja koulun ilmapiirin kehittäminen ovat tärkeimpiä osallisuuteen tukevia keinoja. Opettajalla tulee olla salliva asenne oppilaiden osallistumiseen sekä opettajan tulee antaa oppilaille mahdollisuus ottaa aidosti vastuuta omasta oppimisestaan. Osallistumista tapahtuu siellä missä luodaan arvoja, oikeuksia ja kulttuureja, on tilaa vuoropuhelulle ja vastakkainasettelulle sekä pohdiskelulle ja kriittiselle ajattelulle. Opettaja voi vaikuttaa oppilaan osallisuuden kokemuksiin ja sen kautta auttaa kasvattamaan aktiivisia kansalaisia yhteiskuntaamme.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37645]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen