Rumpujen soiton harrastamisen mahdollisuudet nuoren sosiaalisessa kehityksessä
Mäkipää, Riikka (2024-04-05)
Mäkipää, Riikka
R. Mäkipää
05.04.2024
© 2024 Riikka Mäkipää. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404052585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404052585
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan rumpujen soiton harrastajien sekä rumpupedagogien käsityksiä siitä, miten rumpujen soitto harrastuksena vaikuttaa nuoren sosiaaliseen kehitykseen sekä millaisia mahdollisuuksia bänditoiminta tarjoaa tässä kehityksessä. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata niitä käsityksiä, joita rumpujen soittajilla ja rumpupedagogeilla on siitä, millaisin keinoin rumpujen soitto harrastuksena voi tukea nuoren sosiaalista kehitystä. Bänditoiminnasta tarkastellaan sen tuomia mahdollisuuksia kehityksen tukijana. Tutkimuksen avulla pyritään tuomaan esille rumpujen soiton harrastamisen hyötyjä sosiaalisessa kehityksessä sekä tuomaan tutkittua tietoa kasvattajien saataville, jotta he voivat ohjata nuoria harrastuksen pariin nämä hyödyt mielessään.
Tutkielman teoreettinen viitekehys käsittelee nuoren sosiaalista kehitystä, minäkäsitystä, identiteettiä, joiden avulla pyritään luomaan kuva nuoren sosiaalisen kehitykseen vaikuttavista piirteistä. Lisäksi tarkastellaan musiikkia ja harrastuksia, jotka muodostavat olennaisen osan nuoruutta ja toimivat siksi keskeisinä tukipilareina nuorten kehityksessä. Viitekehyksessä tarkennetaan harrastuksista myös musiikkiharrastukseen, bändisoittoon ja rumpujen soittajan rooliin, pyrkien tuomaan esiin niiden monimuotoiset ominaisuudet ja merkityksen nuorten sosiaalisessa kehityksessä.
Lähestymistapana pro gradu -tutkielma mukailee fenomenografista tutkimusta, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusjoukko koostui neljästä (N=4) rumpujen soittajasta ja kahdesta (N=2) rumpupedagogista. Aineiston litteroinnin jälkeen aineisto analysoitiin nelivaiheisella fenomenografisella kategorisointianalyysilla.
Tulokset osoittavat, että rumpupedagogien ja rumpujen soittajien näkökulmasta rumpujen soiton harrastamisella on merkittävä vaikutus nuoren sosiaaliseen kehitykseen, kun se kehitti nuorta monipuolisesti sosiaalista kehitystä tukien. Harrastuksen aikana nuoren tunteiden hallinta, itsetunto sekä identiteetti kehittyivät, joilla kaikilla on suora vaikutus myös sosiaaliseen kehitykseen. Haastateltavien käsitykset vahvistivat myös bändisoiton roolia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia nuoren sosiaalisessa kehityksessä. Bänditoiminta koettiin optimaalisena ympäristönä sosiaaliselle kasvulle, missä jokaisella oli tilaa ilmaista itseään.
Tutkielman teoreettinen viitekehys käsittelee nuoren sosiaalista kehitystä, minäkäsitystä, identiteettiä, joiden avulla pyritään luomaan kuva nuoren sosiaalisen kehitykseen vaikuttavista piirteistä. Lisäksi tarkastellaan musiikkia ja harrastuksia, jotka muodostavat olennaisen osan nuoruutta ja toimivat siksi keskeisinä tukipilareina nuorten kehityksessä. Viitekehyksessä tarkennetaan harrastuksista myös musiikkiharrastukseen, bändisoittoon ja rumpujen soittajan rooliin, pyrkien tuomaan esiin niiden monimuotoiset ominaisuudet ja merkityksen nuorten sosiaalisessa kehityksessä.
Lähestymistapana pro gradu -tutkielma mukailee fenomenografista tutkimusta, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusjoukko koostui neljästä (N=4) rumpujen soittajasta ja kahdesta (N=2) rumpupedagogista. Aineiston litteroinnin jälkeen aineisto analysoitiin nelivaiheisella fenomenografisella kategorisointianalyysilla.
Tulokset osoittavat, että rumpupedagogien ja rumpujen soittajien näkökulmasta rumpujen soiton harrastamisella on merkittävä vaikutus nuoren sosiaaliseen kehitykseen, kun se kehitti nuorta monipuolisesti sosiaalista kehitystä tukien. Harrastuksen aikana nuoren tunteiden hallinta, itsetunto sekä identiteetti kehittyivät, joilla kaikilla on suora vaikutus myös sosiaaliseen kehitykseen. Haastateltavien käsitykset vahvistivat myös bändisoiton roolia ja sen tarjoamia mahdollisuuksia nuoren sosiaalisessa kehityksessä. Bänditoiminta koettiin optimaalisena ympäristönä sosiaaliselle kasvulle, missä jokaisella oli tilaa ilmaista itseään.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34607]