Tehostettua ja erityistä tukea saavien lasten vanhempien kokemuksia tuen jatkuvuudesta esikoulun ja peruskoulun siirtymävaiheessa
Laamanen, Hanna-Mari (2024-04-05)
Laamanen, Hanna-Mari
H.-M. Laamanen
05.04.2024
© 2024 Hanna-Mari Laamanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404052584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404052584
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää vanhempien kokemuksia tuen jatkuvuudesta esikoulun ja koulun siirtymävaiheessa. Tarkastelussa on myös vanhempien kokemukset siirtymävaiheen yh-teistyöstä. Tutkimusjoukkoa on kolmiportaisen tuen käytössä olon aikana esikoulua käyneet eli vuosien 2011 ja 2023 välillä esikoulussa olleet ja tehostettua tai erityistä tukea saaneiden lasten vanhemmat. Aihe on ajankohtainen, koska koululaisten tuen tarpeet ovat kasvaneet merkittävästi viime vuosina. Vanhempi on lapsensa paras asiantuntija ja tutkimusten mukaan vanhemman kokemus siirtymävaiheesta on merkityksellinen lapsen koulumenestymiselle.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vanhemman kokemusta, kolmiportaista tukea ja siirtymävaihetta teorioiden ja käytänteiden pohjalta. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on fenomenologinen lähestymistapa. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä Webropol -kyselyllä. Kysely oli jaossa sosiaalisen median ryhmissä tammikuun 2024 alkuviikoilla. Kyse-lyyn vastasi 119 vanhempaa, joista tutkimuksessa käytettiin 117 vastaajan vastauksia. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat vanhempien kokemusten tuen jatkuvuudesta siirtymävaiheessa olevan moninaisia. Vähän yli puolet vanhemmista koki lapsen tuen jatkuvan samanlaisena peruskoulun ensimmäisellä luokalla kuin esikoulussa. Analyysin pohjalta nousi kaksi tuen jatkuvuuteen vaikuttavaa päätulosta; yhteistyön sujuvuus ja henkilökunnan ammatillisuus. Vanhempien vastauksista nämä kaksi tulosta nousivat eniten vaikuttavina tekijöinä vanhemman kokemukseen lapsen tuesta ja tuen jatkuvuudesta. Tämän tutkimuksen perusteella esikoulun ja koulun henkilökunta hyötyisi ammatillisen osaamisen vahvistamisesta erityispedagogiikan ja yhteistyön osalta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vanhemman kokemusta, kolmiportaista tukea ja siirtymävaihetta teorioiden ja käytänteiden pohjalta. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa on fenomenologinen lähestymistapa. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä Webropol -kyselyllä. Kysely oli jaossa sosiaalisen median ryhmissä tammikuun 2024 alkuviikoilla. Kyse-lyyn vastasi 119 vanhempaa, joista tutkimuksessa käytettiin 117 vastaajan vastauksia. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat vanhempien kokemusten tuen jatkuvuudesta siirtymävaiheessa olevan moninaisia. Vähän yli puolet vanhemmista koki lapsen tuen jatkuvan samanlaisena peruskoulun ensimmäisellä luokalla kuin esikoulussa. Analyysin pohjalta nousi kaksi tuen jatkuvuuteen vaikuttavaa päätulosta; yhteistyön sujuvuus ja henkilökunnan ammatillisuus. Vanhempien vastauksista nämä kaksi tulosta nousivat eniten vaikuttavina tekijöinä vanhemman kokemukseen lapsen tuesta ja tuen jatkuvuudesta. Tämän tutkimuksen perusteella esikoulun ja koulun henkilökunta hyötyisi ammatillisen osaamisen vahvistamisesta erityispedagogiikan ja yhteistyön osalta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37744]