Toisella asteella opettaminen erityisopettajankoulutuksen opetussuunnitelmissa
Wiik, Veera (2024-04-05)
Wiik, Veera
V. Wiik
05.04.2024
© 2024, Veera Wiik. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404052582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404052582
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten toisella asteella opettaminen näkyy eri yliopistojen erityisopettajankoulutuksen opetussuunnitelmissa. Opetussuunnitelmatekstien pohjalta haluan selvittää, kuinka paljon erityisopettajaopiskelijat saavat tietoa toisen asteen koulutuksesta. Lisäksi haluan selvittää, millaisia eroja eri yliopistojen opetussuunnitelmissa on aiheeseen liittyen. Toisen asteen koulutusta tarjotaan sekä ammatillisissa oppilaitoksissa että lukioissa. Erityisopetus on lakisääteistä molemmissa koulutusmuodoissa.
Tutkielma on toteutettu yleisenä laadullisena tutkimuksena. Olen pyrkinyt aineiston tarkkaan kuvailuun selvittääkseni opetussuunnitelman sisältöjä. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkielman aineiston muodostavat Helsingin yliopiston, Itä-Suomen yliopiston, Jyväskylän yliopiston, Lapin yliopiston, Oulun yliopiston ja Turun yliopiston opetussuunnitelmat, joita on tarkasteltu näiden yliopistojen opinto-oppaista, jotka ovat verkossa vapaasti saatavilla.
Tutkielman tulokset osoittavat, että toisella asteella opettamista käsitellään erityisopettajankoulutuksen opetussuunnitelmissa vähän. Toisella asteella opettamiseen viitattiin usein epäsuorasti. Suoria viittauksia toisen asteen eri koulutusmuotoihin löytyi muutamia, ja suorista viittauksista eniten käytettiin käsitettä toinen aste. Lukio mainittiin yhden kerran koko aineistossa ja ammatillinen koulutus kolmesti, joskin valinnaisten kurssimateriaalien yhteydessä. Epäsuorissa viittauksissa, joita oli enemmän, viitattiin esimerkiksi eri ikäisiin oppijoihin ja koulutuspolun eri vaiheisiin.
Vaikka yliopistojen opetussuunnitelmiin kohdistuva tutkimus on vähäistä, tutkimuksen tulokset ovat samassa linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Toisella asteella opettamista tulisi käsitellä erityisopettajankoulutuksessa enemmän, jotta erityisopetus saataisiin integroitua osaksi toisen asteen koulutusta. Tämän tutkielman myötä ei saa selkeää kuvaa siitä, kuinka paljon erityisopettajaopiskelijat saavat tietoa toisen asteen koulutuksesta, sillä toisella asteella opettamista käsiteltiin opetussuunnitelmissa vain vähän.
Tutkielma on toteutettu yleisenä laadullisena tutkimuksena. Olen pyrkinyt aineiston tarkkaan kuvailuun selvittääkseni opetussuunnitelman sisältöjä. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkielman aineiston muodostavat Helsingin yliopiston, Itä-Suomen yliopiston, Jyväskylän yliopiston, Lapin yliopiston, Oulun yliopiston ja Turun yliopiston opetussuunnitelmat, joita on tarkasteltu näiden yliopistojen opinto-oppaista, jotka ovat verkossa vapaasti saatavilla.
Tutkielman tulokset osoittavat, että toisella asteella opettamista käsitellään erityisopettajankoulutuksen opetussuunnitelmissa vähän. Toisella asteella opettamiseen viitattiin usein epäsuorasti. Suoria viittauksia toisen asteen eri koulutusmuotoihin löytyi muutamia, ja suorista viittauksista eniten käytettiin käsitettä toinen aste. Lukio mainittiin yhden kerran koko aineistossa ja ammatillinen koulutus kolmesti, joskin valinnaisten kurssimateriaalien yhteydessä. Epäsuorissa viittauksissa, joita oli enemmän, viitattiin esimerkiksi eri ikäisiin oppijoihin ja koulutuspolun eri vaiheisiin.
Vaikka yliopistojen opetussuunnitelmiin kohdistuva tutkimus on vähäistä, tutkimuksen tulokset ovat samassa linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Toisella asteella opettamista tulisi käsitellä erityisopettajankoulutuksessa enemmän, jotta erityisopetus saataisiin integroitua osaksi toisen asteen koulutusta. Tämän tutkielman myötä ei saa selkeää kuvaa siitä, kuinka paljon erityisopettajaopiskelijat saavat tietoa toisen asteen koulutuksesta, sillä toisella asteella opettamista käsiteltiin opetussuunnitelmissa vain vähän.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37572]