Liikuntateknologia alkuopetuksessa : opettajien asenteet ja teknologian pedagogiset mahdollisuudet liikunnan opetuksessa
Granlund, Sofia; Holtinkoski, Laura (2024-04-05)
Granlund, Sofia
Holtinkoski, Laura
S. Granlund; L. Holtinkoski
05.04.2024
© 2024 Sofia Granlund, Laura Holtinkoski. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404052564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404052564
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan alkuopettajien asenteita liikuntateknologiaa kohtaan ja sen tarjoamia pedagogisia mahdollisuuksia liikunnan opetuksessa. Yhteiskunnan digitalisaation jatkuvan lisääntymisen myötä kasvaa myös tarve ymmärrykselle, kuinka hyödynnetään sen mukanaan tuomia uusia mahdollisuuksia osana alkuopetuksen piirissä tapahtuvaa liikunnan opetusta.
Tässä tutkielmassa liikunnan opetus itsessään määritellään pedagogiseksi ja tavoitteelliseksi toiminnaksi, liikuntateknologia puolestaan laajaksi kirjoksi erilaisia teknologisia ratkaisuja ja asenteen määritellään olevan yksilön omakohtainen kokemus omista tunteistaan suhteessa kohteeseen. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen tutkimusmenetelmiksi valittiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus sekä puolistrukturoitu lomakehaastattelu. Kirjallisuudesta tarkasteltiin aiempaa tutkimusta sekä aiheeseen liittyvää valtakunnallista ohjeistusta. Tutkielman empiirinen aineisto puolestaan kerättiin puolistrukturoidun lomakehaastattelun avulla, jossa vastaajat muodostivat vastauksensa omin sanoin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että parhaimmillaan liikuntateknologian tarjoamat keinot toimivat opettajan pedagogisena työvälineenä sekä lisäävät oppilaiden motivaatiota ja liikunnan iloa liikuntatunneilla. Toisaalta kävi myös ilmi, että vaikka liikuntateknologiaan itsessään asennoiduttiin positiivisesti, sen hyödyntämisen osalta oltiin varautuneempia. Asenteellisilla tekijöillä nähtiinkin olevan olennaista vaikutusta siihen, kuinka teknologia käytännössä integroidaan osaksi päivittäistä opetustoimintaa.
Pedagogisten tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta keskeistä liikuntateknologian menestyksekkäälle hyödyntämiselle liikunnan opetuksessa koetaan olevan vaivattomuus, yksinkertaisuus ja selkeys. Teknologian ei tulisi viedä opettajan resursseja, vaan sen tulisi tukea opetustoimintaa niin, että opetuksesta saadaan toimivaa ja laadukasta.
Tässä tutkielmassa liikunnan opetus itsessään määritellään pedagogiseksi ja tavoitteelliseksi toiminnaksi, liikuntateknologia puolestaan laajaksi kirjoksi erilaisia teknologisia ratkaisuja ja asenteen määritellään olevan yksilön omakohtainen kokemus omista tunteistaan suhteessa kohteeseen. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja sen tutkimusmenetelmiksi valittiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus sekä puolistrukturoitu lomakehaastattelu. Kirjallisuudesta tarkasteltiin aiempaa tutkimusta sekä aiheeseen liittyvää valtakunnallista ohjeistusta. Tutkielman empiirinen aineisto puolestaan kerättiin puolistrukturoidun lomakehaastattelun avulla, jossa vastaajat muodostivat vastauksensa omin sanoin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että parhaimmillaan liikuntateknologian tarjoamat keinot toimivat opettajan pedagogisena työvälineenä sekä lisäävät oppilaiden motivaatiota ja liikunnan iloa liikuntatunneilla. Toisaalta kävi myös ilmi, että vaikka liikuntateknologiaan itsessään asennoiduttiin positiivisesti, sen hyödyntämisen osalta oltiin varautuneempia. Asenteellisilla tekijöillä nähtiinkin olevan olennaista vaikutusta siihen, kuinka teknologia käytännössä integroidaan osaksi päivittäistä opetustoimintaa.
Pedagogisten tavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta keskeistä liikuntateknologian menestyksekkäälle hyödyntämiselle liikunnan opetuksessa koetaan olevan vaivattomuus, yksinkertaisuus ja selkeys. Teknologian ei tulisi viedä opettajan resursseja, vaan sen tulisi tukea opetustoimintaa niin, että opetuksesta saadaan toimivaa ja laadukasta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37837]