Esikouluikäisen ADHD-oireisen lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Paavola, Annika (2024-04-02)
Paavola, Annika
A. Paavola
02.04.2024
© 2024, Annika Paavola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404022514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404022514
Tiivistelmä
Tutkielmani kertoo esikouluikäisen ADHD-oireisen lapsen tukemisesta varhaiskasvatuksessa. Olen valinnut aiheen, sillä koen oman tietotaitoni aiheesta olevan puutteellinen, ja tutkielman tekeminen aiheesta on mielestäni oivallinen tapa oppia ja syventyä aiheeseen. Halusin löytää tutkielmallani konkreettisia keinoja lapsen tukemiseen. Keskeisiä ja tärkeitä käsitteitä tutkielmalleni ovat aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö, ADHD, varhaiskasvatus ja varhaiskasvatusikäinen lapsi, esiopetus ja esiopetusikäinen lapsi sekä eriyttäminen. Näitä käsitteitä avaan kappaleessa 2.
Kappaleessa 4 syvennyn ADHD:n konkreettiseen ilmenemiseen lapsessa sekä käyn läpi ADHD:n hoitomuotoina monialaista yhteistyötä ja kolmiportaista tukea. Tämän yleiskatsausta antavan kuvauksen jälkeen syvennyn lapsen tukemisen keinoihin kappaleessa 5 konkreettisilla tilan muutoksilla ja työskentelytavoilla, jotka voivat mahdollistaa ja kehittää lapsen oppimista ja kehitystä. Läpikäyn varhaiskasvatuksen tiimin toimimisen tärkeyttä ja vuorovaikutuksen tärkeyttä sekä tiimin että aikuisen ja lapsen vuorovaikutuksen toimivuuden tärkeyttä. ADHD-oireisen lapsen kehitykselle on ehdottoman tärkeää myös varhaiskasvatuksen ja vanhempien välinen yhteistyö, jota käyn myös läpi kappaleessa 5.
Tuon tutkielmassani ilmi näkökulmaa siitä, että ADHD-oireista lasta ei saa nähdä ongelmana, vaan ongelmana/haasteena voisimme nähdä yhteiskunnan. Tutkielmani haasteeksi ja ongelmaksi esitän siis yhteiskunnan asettamat normit, toimintatavat sekä arvot ja paineet, jotka vaikeuttavat ADHD-oireisen lapsen oppimista ja omanarvontunnon kehitystä.
Kappaleessa 4 syvennyn ADHD:n konkreettiseen ilmenemiseen lapsessa sekä käyn läpi ADHD:n hoitomuotoina monialaista yhteistyötä ja kolmiportaista tukea. Tämän yleiskatsausta antavan kuvauksen jälkeen syvennyn lapsen tukemisen keinoihin kappaleessa 5 konkreettisilla tilan muutoksilla ja työskentelytavoilla, jotka voivat mahdollistaa ja kehittää lapsen oppimista ja kehitystä. Läpikäyn varhaiskasvatuksen tiimin toimimisen tärkeyttä ja vuorovaikutuksen tärkeyttä sekä tiimin että aikuisen ja lapsen vuorovaikutuksen toimivuuden tärkeyttä. ADHD-oireisen lapsen kehitykselle on ehdottoman tärkeää myös varhaiskasvatuksen ja vanhempien välinen yhteistyö, jota käyn myös läpi kappaleessa 5.
Tuon tutkielmassani ilmi näkökulmaa siitä, että ADHD-oireista lasta ei saa nähdä ongelmana, vaan ongelmana/haasteena voisimme nähdä yhteiskunnan. Tutkielmani haasteeksi ja ongelmaksi esitän siis yhteiskunnan asettamat normit, toimintatavat sekä arvot ja paineet, jotka vaikeuttavat ADHD-oireisen lapsen oppimista ja omanarvontunnon kehitystä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38865]