Arkkitehtuuri elokuvan tarinankerronnan välineenä
Ahtiainen, Aleksi (2024-04-02)
Ahtiainen, Aleksi
A. Ahtiainen
02.04.2024
© 2024 Aleksi Ahtiainen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404022501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202404022501
Tiivistelmä
Tutkielmamuotoisessa diplomityössäni tutkin elokuvien arkkitehtuuria tarinankerronnan näkökulmasta. Tarkastelen eri tapoja miten arkkitehtuuria käytetään osana elokuvan visuaalista tarinankerrontaa. Analysoin elokuvia keskittyen niiden arkkitehtuuriin elokuvan tarinan ja teemojen välittäjänä, sekä henkilöhahmojen psyyken heijasteena. Pohdin millaisia mielleyhtymiä elokuvan arkkitehtuurilla luodaan ja millaisia emotionaalisia viestejä ja piilomerkityksiä siihen sisältyy.
Aineistona olen käyttänyt arkkitehtuuria ja elokuvia käsittelevää kirjallisuutta, sekä elokuvia useilta eri aikakausilta ja eri lajityypeistä. Elokuvien analysoinnissa olen vaihdellut näkökulmaa eri elokuvien kohdalla riippuen siitä mitä osa-alueita haluan niillä havainnollistaa. Kattavimman analyysin olen tehnyt Tim Burtonin ohjaamasta vuonna 1989 ilmestyneestä Batman-elokuvasta.
Arkkitehtuuri on osa elokuvan visuaalista ilmettä. Lavasteet ja ympäristöt valitaan elokuvaan harkiten tukemaan sen tarinaa. Kaikella elokuvassa näkyvällä arkkitehtuurilla on merkitys, joka voi viestiä katsojalle elokuvan tarinan elementtejä. Merkitykset voivat olla konkreettisia tai emotionaalisia, näkyviä tai piilotettuja. Elokuvat käyttävät arkkitehtuuria luomaan katsojalle ennakko-odotuksia tarinasta. Arkkitehtuuria voidaan käyttää havainnollistamaan henkilöhahmojen sosiaalista statusta, varallisuutta ja heidän luonnettaan tai näyttämään henkilöhahmojen subjektiivinen näkökulma elokuvan maailmasta. Elokuvassa arkkitehtuuri voi toimia myös symboleina ja metaforina, joilla luodaan rinnastuksia muiden taiteen- ja tieteenalojen elementteihin ja konsepteihin.
Tämä diplomityö toimii monipuolisena yleiskatsauksena erilaisissa elokuvissa esiintyvään arkkitehtoniseen tarinankerrontaan. Siitä ilmenee elokuvissa vakiintuneita merkityksiä saaneita tapoja luoda mielikuvia katsojalle arkkitehtuurin keinoin. Se myös esittelee useita eri näkökulmia, joilla elokuvan arkkitehtuuria voi tarkastella symbolisena elementtinä elokuvan tarinassa. Tapaustarkastelun omaisessa analyysissani Tim Burtonin vuoden 1989 Batman-elokuvasta voi nähdä kuinka paljon tarinankerronnallisia syvyyksiä arkkitehtuurista voi löytyä yhden elokuvan puitteissa.
Aineistona olen käyttänyt arkkitehtuuria ja elokuvia käsittelevää kirjallisuutta, sekä elokuvia useilta eri aikakausilta ja eri lajityypeistä. Elokuvien analysoinnissa olen vaihdellut näkökulmaa eri elokuvien kohdalla riippuen siitä mitä osa-alueita haluan niillä havainnollistaa. Kattavimman analyysin olen tehnyt Tim Burtonin ohjaamasta vuonna 1989 ilmestyneestä Batman-elokuvasta.
Arkkitehtuuri on osa elokuvan visuaalista ilmettä. Lavasteet ja ympäristöt valitaan elokuvaan harkiten tukemaan sen tarinaa. Kaikella elokuvassa näkyvällä arkkitehtuurilla on merkitys, joka voi viestiä katsojalle elokuvan tarinan elementtejä. Merkitykset voivat olla konkreettisia tai emotionaalisia, näkyviä tai piilotettuja. Elokuvat käyttävät arkkitehtuuria luomaan katsojalle ennakko-odotuksia tarinasta. Arkkitehtuuria voidaan käyttää havainnollistamaan henkilöhahmojen sosiaalista statusta, varallisuutta ja heidän luonnettaan tai näyttämään henkilöhahmojen subjektiivinen näkökulma elokuvan maailmasta. Elokuvassa arkkitehtuuri voi toimia myös symboleina ja metaforina, joilla luodaan rinnastuksia muiden taiteen- ja tieteenalojen elementteihin ja konsepteihin.
Tämä diplomityö toimii monipuolisena yleiskatsauksena erilaisissa elokuvissa esiintyvään arkkitehtoniseen tarinankerrontaan. Siitä ilmenee elokuvissa vakiintuneita merkityksiä saaneita tapoja luoda mielikuvia katsojalle arkkitehtuurin keinoin. Se myös esittelee useita eri näkökulmia, joilla elokuvan arkkitehtuuria voi tarkastella symbolisena elementtinä elokuvan tarinassa. Tapaustarkastelun omaisessa analyysissani Tim Burtonin vuoden 1989 Batman-elokuvasta voi nähdä kuinka paljon tarinankerronnallisia syvyyksiä arkkitehtuurista voi löytyä yhden elokuvan puitteissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]