Pilottitutkimus : videon vaikutus välittömään oppimiseen ja mieleenpalauttamiseen
Nurmenniemi, Julius (2024-03-29)
Nurmenniemi, Julius
J. Nurmenniemi
29.03.2024
© 2024 Julius Nurmenniemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403292498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403292498
Tiivistelmä
Teknologian kehittyminen näkyy vahvasti myös lääketieteen opetuksessa. Opetusvideot ovat nykyajan medisiinareiden opiskelussa hyvinkin olennaisessa osassa. Tutkimukset tukevat opetusvideoiden käyttöä lääketieteen ja kliinisten taitojen opetuksessa. Opetusteknologian nopeaan kehittymiseen liittyy kuitenkin ongelmia, kuten laadunvarmistus sekä opiskelijoiden motivointi. Ihanteellisesti tuotetut opetusvideot tukevat oppimista tarjoamalla relevanttia tietoa pedagogiselta kannalta järkevästi. Tällöin saavutetaan opetusvideoiden potientiaali oppimisen tehostamisessa, saavutettavuuden lisäämisessä sekä resurssien säästämisessä. Tähän tilanteeseen pääseminen vaatii tulevaisuudessa laadukasta tutkimusta erilaisista opetusmenetelmistä lääketieteen alalla. Tässä tutkimuksessa arvioitiin opetusvideon vaikutusta ensimmäisen vuoden lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijoiden välittömään mieleenpalauttamieen. Tämä tutkimus toimii pilottitutkimuksena tutkimussarjalle, jonka tavoitteena on tehostaa lääketieteen koulutusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38358]