Opiskelun pelillistäminen ja sen vaikutus käyttäjäkokemukseen
Toppi, Milla (2024-03-28)
Toppi, Milla
M. Toppi
28.03.2024
© 2024 Milla Toppi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403282493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403282493
Tiivistelmä
Pelillistämisen suosio on noussut huomattavasti viime vuosien aikana, varsinkin opetuksen yhteydessä. Pelillistämisellä tarkoitetaan pelien yksittäisten pelielementtien integroimista ei -pelillisiin tarkoituksiin, kuten opetukseen tai kanta -asiakasohjelmiin.
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella pelillistämistä, sen käyttöä opetuksen yhteydessä sekä sen vaikutuksia käyttäjäkokemukseen. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto on kerätty aiemmista, aiheeseen liittyvistä tutkimuksista sekä artikkeleista. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena huomataan, miten aikaisemmat tutkimukset osoittavat pelillistämisellä olevan positiivisia vaikutuksia opiskelijoiden motivaatioon sekä opiskelusuoritukseen.
Osa kirjallisuuskatsaukseen käytetyistä tutkimuksista kuitenkin osoittivat, että pelillistämisellä voi olla myös negatiivisia vaikutuksia oppimiseen sekä opiskelijoiden suoriutumiseen. Kaikki pelielementit eivät välttämättä sovi opettamisen yhteyteen, aiheuttaen enemmän haittaa kuin hyötyä opiskelijoille. Tutkielmassa tarkastellaan näitä pelillistämisen hyviä sekä huonoja puolia sekä esitetään johtopäätökset kerätyn aineiston pohjalta.
Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella pelillistämistä, sen käyttöä opetuksen yhteydessä sekä sen vaikutuksia käyttäjäkokemukseen. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto on kerätty aiemmista, aiheeseen liittyvistä tutkimuksista sekä artikkeleista. Kirjallisuuskatsauksen tuloksena huomataan, miten aikaisemmat tutkimukset osoittavat pelillistämisellä olevan positiivisia vaikutuksia opiskelijoiden motivaatioon sekä opiskelusuoritukseen.
Osa kirjallisuuskatsaukseen käytetyistä tutkimuksista kuitenkin osoittivat, että pelillistämisellä voi olla myös negatiivisia vaikutuksia oppimiseen sekä opiskelijoiden suoriutumiseen. Kaikki pelielementit eivät välttämättä sovi opettamisen yhteyteen, aiheuttaen enemmän haittaa kuin hyötyä opiskelijoille. Tutkielmassa tarkastellaan näitä pelillistämisen hyviä sekä huonoja puolia sekä esitetään johtopäätökset kerätyn aineiston pohjalta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34304]