Tulevaisuuden juna-asemat : konseptisuunnitelma Korson lähijuna-asema-alueen kehittämiseksi
Hannula, Iina (2024-03-27)
Hannula, Iina
I. Hannula
27.03.2024
© 2024 Iina Hannula. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403272476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403272476
Tiivistelmä
Rautateitä alettiin rakentamaan 1800-luvun loppupuolella Suomessa. Suomalaisten sivistys kasvoi sitä mukaan, kuin rautatieverkko laajeni. Asukkaat halusivat rautateiden rakentuvan paikkakunnilleen, sillä rautatiet olivat edellytys kehitykselle. Monissa tapauksissa alueen keskusta on lähtenyt kasvamaan juna-aseman ympärille, jolloin ne sijaitsevat alueen keskeisellä paikalla. Tänä päivänä lähijuna-asema-alueet pääkaupunkiseudulla ovat jääneet jälkeen kaupunkien kehittyessä niiden ympärillä. Niitä ympäröivä rakennuskanta ja liikenneinfra on muuttunut, mutta muun muassa lähijuna-asema-alueiden monien eri omistajien ja ylläpitäjien takia niiden kehittäminen on hidasta. Kehitys on kuitenkin tarpeellista niin asemien paikkakuntien asukkaiden kuin myös muiden asemien käyttäjien viihtyisyyden, turvallisuuden ja tasa-arvoisuuden takia. Näihin haasteisiin vastaaminen on työni tavoite.
Diplomityöni muodostuu taustoittavasta tutkimusosasta ja siihen tukeutuvasta konseptisuunnitelmasta. Ensimmäinen osa on teoriaosa, jossa taustoitetaan työn lähtökohtia, -merkitystä ja -tavoitteita. Siinä myös käsitellään ja etsitään mahdollisia kehityskohtia lähijuna-asema-alueilla.
Diplomityön toisessa osassa keskitytään työn case-kohteeseen, Korsoon. Se on tunnettu huonomaineisena alueena ja sen kehittämisellä voisi olla suuri vaikutus alueen käyttäjien ja asukkaiden viihtyisyyteen. Työn toisessa osassa analysoidaan Korson lähijuna-asema-aluetta ja sen liittymistä ympäristöönsä. Teoriaosuuden ja analyysin pohjalta laadin konseptisuunnitelman, jossa olen pyrkinyt vastaamaan Korsossa ilmeneviin kehityskohtiin. Tarkoituksena on, että case-kohteeseeni laadittua suunnitelmaa voisi monistaa muihin pääkaupunkiseudun lähijuna-asema-alueisiin sen pääideoiden osalta.
Työhön kuuluu myös tekemäni kysely lähijunien käyttäjille, jonka lisäksi aineistona on käytetty muun muassa Liikenneviraston matkustajainformaatiokyselyä, Korson runkokaavaa, nettisanomalehtiä ja aiheeseen liittyviä tieteellisiä artikkeleita ja julkaisuja.
Diplomityöni muodostuu taustoittavasta tutkimusosasta ja siihen tukeutuvasta konseptisuunnitelmasta. Ensimmäinen osa on teoriaosa, jossa taustoitetaan työn lähtökohtia, -merkitystä ja -tavoitteita. Siinä myös käsitellään ja etsitään mahdollisia kehityskohtia lähijuna-asema-alueilla.
Diplomityön toisessa osassa keskitytään työn case-kohteeseen, Korsoon. Se on tunnettu huonomaineisena alueena ja sen kehittämisellä voisi olla suuri vaikutus alueen käyttäjien ja asukkaiden viihtyisyyteen. Työn toisessa osassa analysoidaan Korson lähijuna-asema-aluetta ja sen liittymistä ympäristöönsä. Teoriaosuuden ja analyysin pohjalta laadin konseptisuunnitelman, jossa olen pyrkinyt vastaamaan Korsossa ilmeneviin kehityskohtiin. Tarkoituksena on, että case-kohteeseeni laadittua suunnitelmaa voisi monistaa muihin pääkaupunkiseudun lähijuna-asema-alueisiin sen pääideoiden osalta.
Työhön kuuluu myös tekemäni kysely lähijunien käyttäjille, jonka lisäksi aineistona on käytetty muun muassa Liikenneviraston matkustajainformaatiokyselyä, Korson runkokaavaa, nettisanomalehtiä ja aiheeseen liittyviä tieteellisiä artikkeleita ja julkaisuja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37647]