Väkivaltaisten videopelien vaikutukset lapsiin ja nuoriin
Kukkonen, Jemina (2024-03-26)
Kukkonen, Jemina
J. Kukkonen
26.03.2024
© 2024 Jemina Kukkonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403262456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403262456
Tiivistelmä
Videopelit ovat enenemissä määrin osa lasten ja nuorten arkea, jonka takia keskustelu niiden vaikutuksista lasten ja nuorten kehitykseen ovat viime vuosikymmenten aikana olleet yhä merkittävämmässä roolissa. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää väkivaltaisten videopelien negatiivisista vaikutuksista lasten ja nuorten käytökseen. Tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus.
Tutkielmassa tunnistettiin käytökseen vaikuttavia tekijöitä väkivaltaisissa videopeleissä. Näitä ovat väkivaltaisten videopelien tarinankerronta, esitetyn väkivallan seurausten epärealistisuus, samaistuminen, käyttäytymissarjan vaiheittainen oppiminen sekä pelaajan aggressiivisen käytöksen palkitseminen. Aiemman tutkimuksen perusteella huomattiin myös, että väkivaltaisten videopelien ikärajasuositukset ja sisältökuvaukset eivät ole aina paikkaansa pitäviä.
Kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin vastauksia siihen, että väkivaltaisten videopelien pelaamisella on negatiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten käyttäytymiseen erimerkiksi aggressiivisuuteen, kiusaamiseen, väkivaltaisuuteen, moraaliseen irtautumisen, desensitisaatioon sekä muuhun käyttäytymiseen. Lisäksi tutkielmassa tuotiin esille mahdollisia kulttuurisia eroja, joita väkivaltaisten videopelien pelaamisella on suhteessa käyttäytymiseen ja kuinka kuolemaan ja seksuaalisuuteen liittyvään sisältöön suhtaudutaan eri kulttuureissa. Jatkotutkimus aiheesta on tarpeen.
Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että väkivaltaisilla videopeleillä on vaikutus lasten ja nuorten käyttäytymisen eri osa-alueisiin, joten tästä tutkimuksesta on hyötyä etenkin heidän huoltajillensa, joiden rooli lasten ja nuorten pelaamien videopelien sisällön valvomisessa ja rajoittamisessa on merkittävä. On tärkeää, että lasten ja nuorten huoltajat kiinnittävät huomiota videopelien sisältökuvauksiin ja ikärajasuosituksiin. Tutkimuksesta on hyötyä myös niille tahoille, jotka määrittelevät videopelien ikärajasuosituksia ja sisältökuvauksia.
Tutkielmassa tunnistettiin käytökseen vaikuttavia tekijöitä väkivaltaisissa videopeleissä. Näitä ovat väkivaltaisten videopelien tarinankerronta, esitetyn väkivallan seurausten epärealistisuus, samaistuminen, käyttäytymissarjan vaiheittainen oppiminen sekä pelaajan aggressiivisen käytöksen palkitseminen. Aiemman tutkimuksen perusteella huomattiin myös, että väkivaltaisten videopelien ikärajasuositukset ja sisältökuvaukset eivät ole aina paikkaansa pitäviä.
Kirjallisuuskatsauksen avulla löydettiin vastauksia siihen, että väkivaltaisten videopelien pelaamisella on negatiivisia vaikutuksia lasten ja nuorten käyttäytymiseen erimerkiksi aggressiivisuuteen, kiusaamiseen, väkivaltaisuuteen, moraaliseen irtautumisen, desensitisaatioon sekä muuhun käyttäytymiseen. Lisäksi tutkielmassa tuotiin esille mahdollisia kulttuurisia eroja, joita väkivaltaisten videopelien pelaamisella on suhteessa käyttäytymiseen ja kuinka kuolemaan ja seksuaalisuuteen liittyvään sisältöön suhtaudutaan eri kulttuureissa. Jatkotutkimus aiheesta on tarpeen.
Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu, että väkivaltaisilla videopeleillä on vaikutus lasten ja nuorten käyttäytymisen eri osa-alueisiin, joten tästä tutkimuksesta on hyötyä etenkin heidän huoltajillensa, joiden rooli lasten ja nuorten pelaamien videopelien sisällön valvomisessa ja rajoittamisessa on merkittävä. On tärkeää, että lasten ja nuorten huoltajat kiinnittävät huomiota videopelien sisältökuvauksiin ja ikärajasuosituksiin. Tutkimuksesta on hyötyä myös niille tahoille, jotka määrittelevät videopelien ikärajasuosituksia ja sisältökuvauksia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37606]