Tunnesäätelyn kehityksen tukeminen inklusiivisessa esiopetuksessa
Vaarasuo, Nea (2024-03-26)
Vaarasuo, Nea
N. Vaarasuo
26.03.2024
© 2024 Nea Vaarasuo. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403262443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403262443
Tiivistelmä
Kandidaatin tutkielmassani tarkastelin, millä tavoin varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lapsen tunnesäätelyn kehitystä inklusiivisessa esiopetusryhmässä. Lasten tunnesäätelyn kehitys ja sen tukeminen on saanut paljon tilaa yhteiskunnallisessa keskustelussa. Myös inkluusio on aiheena saanut paljon huomiota sen toimivuuden ja merkityksen kannalta. Tutkimuksia niin inkluusiosta kuin tunnesäätelyn kehityksestä on tehty paljon, mutta tutkimuksia, missä nämä aiheet yhdistyvät, on tehty huomattavasti vähemmän. Tutkimuksessa pääasiassa tarkastelin aikaisempia tutkimuksia tunnesäätelystä ja inkluusiosta, varhaiskasvatusta ja esiopetusta ohjaavia asiakirjoja sekä vertaisarvioituja artikkeleita. Näiden lisäksi tutkimuksessa hyödynsin aihetta täydentävää kirjallisuutta.
Toteutin kandidaatin tutkielmani kuvailevana eli narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Keräsin ja tarkastelin aineistoa laajasti sekä monipuolisesti, jotta sain koottua yhteneväisen kokonaisuuden ilmiöstä. Tavoitteenani tutkielmassa oli luoda selkeä yhteenveto tutkitusta aiheesta, jotta tunnesäätelyn kehityksestä, sen tukemisesta ja inkluusiosta saadaan lisää tieteellistä tietoa.
Tutkimustulosten perusteella merkittävintä oli sensitiivisen ja turvallisen ilmapiirin luominen ryhmässä. Varhaiskasvatuksen opettajan tehtävänä on tarjota turvallinen tila harjoitella tunnesäätelyn taitoja. Tulokset osoittivat myös, että jokaisen lapsen yksilöllinen tunteminen ja tukeminen ovat inkluusiossa tärkeitä. Varhaiskasvatuksen opettajan tuki sekä vertaissuhteiden merkitys on keskiössä tunnesäätelyn kehityksessä inklusiivisessa esiopetusryhmässä.
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajan teoriaa koskeva tieto ja sensitiivinen vuorovaikutus vaikuttavat suoraan lasten tunnesäätelyn kehityksen tukemiseen.
Toteutin kandidaatin tutkielmani kuvailevana eli narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Keräsin ja tarkastelin aineistoa laajasti sekä monipuolisesti, jotta sain koottua yhteneväisen kokonaisuuden ilmiöstä. Tavoitteenani tutkielmassa oli luoda selkeä yhteenveto tutkitusta aiheesta, jotta tunnesäätelyn kehityksestä, sen tukemisesta ja inkluusiosta saadaan lisää tieteellistä tietoa.
Tutkimustulosten perusteella merkittävintä oli sensitiivisen ja turvallisen ilmapiirin luominen ryhmässä. Varhaiskasvatuksen opettajan tehtävänä on tarjota turvallinen tila harjoitella tunnesäätelyn taitoja. Tulokset osoittivat myös, että jokaisen lapsen yksilöllinen tunteminen ja tukeminen ovat inkluusiossa tärkeitä. Varhaiskasvatuksen opettajan tuki sekä vertaissuhteiden merkitys on keskiössä tunnesäätelyn kehityksessä inklusiivisessa esiopetusryhmässä.
Tutkimustulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajan teoriaa koskeva tieto ja sensitiivinen vuorovaikutus vaikuttavat suoraan lasten tunnesäätelyn kehityksen tukemiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38697]