Tekoälyn kehittyminen ja rooli videopeleissä
Karhinen, Eetu (2024-03-25)
Karhinen, Eetu
E. Karhinen
25.03.2024
© 2024 Eetu Karhinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403252420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403252420
Tiivistelmä
Viime vuosina tekoäly on kehittynyt suuresti. Videopeleissä sen käyttö on ajan saatossa levinnyt pelkistä yksinkertaisista tietokone vastustajista NPC-hahmoihin, suorituskyvyn parantamiseen ja jopa tarinankerronnan avustamiseen. Tutkielmassa tarkasteltiin eri tapoja hyödyntää tekoälyä videopeleissä, miten ne vaikuttavat pelaajan käyttökokemukseen ja mitä haasteita tekoälyn kehittymisestä syntyy.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on antaa lukijalle yleiskatsaus aiheeseen aikaisemman kirjallisuuden perusteella. Aikaisempaa kirjallisuutta etsittiin Scopus, IEEE Xplore, ACM digital library ja Google Scholar tietokannoista.
Tutkimuksen tuloksina oli, että tekoälyn käyttäminen interaktiivisen tarinankerronnan tukena on vielä vähäistä, mutta ei välttämättä vielä edes tarpeellista. NPC-hahmoissa tekoälyn kehittäminen ja parempi hyödyntäminen olisi kuitenkin tärkeää sillä se lisäisi immersiota ja avaisi peleissä uusia ulottuvuuksia. Suorituskyvyn parantamisessa tekoälyä hyödynnetään erinomaisesti ja tähän käytettävät menetelmät kehittyvät kaiken aikaa, mikä parantaa suuresti pelaajien käyttökokemusta.
Tulevaisuudessa voidaan peleiltä odottaa dynaamisempia tarinoita, realistisempia NPC-hahmoja ja laadukkaampia tekoälypohjaisia teknologioita suorituskyvyn parantamiselle. Tärkeää on pitää kuitenkin mielessä tekoälyn mukana tulevat haasteet ja eettiset ongelmat.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä oli kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena on antaa lukijalle yleiskatsaus aiheeseen aikaisemman kirjallisuuden perusteella. Aikaisempaa kirjallisuutta etsittiin Scopus, IEEE Xplore, ACM digital library ja Google Scholar tietokannoista.
Tutkimuksen tuloksina oli, että tekoälyn käyttäminen interaktiivisen tarinankerronnan tukena on vielä vähäistä, mutta ei välttämättä vielä edes tarpeellista. NPC-hahmoissa tekoälyn kehittäminen ja parempi hyödyntäminen olisi kuitenkin tärkeää sillä se lisäisi immersiota ja avaisi peleissä uusia ulottuvuuksia. Suorituskyvyn parantamisessa tekoälyä hyödynnetään erinomaisesti ja tähän käytettävät menetelmät kehittyvät kaiken aikaa, mikä parantaa suuresti pelaajien käyttökokemusta.
Tulevaisuudessa voidaan peleiltä odottaa dynaamisempia tarinoita, realistisempia NPC-hahmoja ja laadukkaampia tekoälypohjaisia teknologioita suorituskyvyn parantamiselle. Tärkeää on pitää kuitenkin mielessä tekoälyn mukana tulevat haasteet ja eettiset ongelmat.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34237]