Varhaiskasvatuksen opettaja lasten fyysisen aktiivisuuden määrän tukijana päiväkodissa
Puhakka, Arttu (2024-03-21)
Puhakka, Arttu
A. Puhakka
21.03.2024
© 2024 Arttu Puhakka. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403212362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403212362
Tiivistelmä
Tutkielmani aihe on varhaiskasvatuksen opettajana lasten fyysisen aktiivisuuden tukeminen varhaiskasvatuksen päiväkotiympäristössä. Lapsen fyysisen aktiivisuuden tukeminen on tärkeää lapsen kokonaisvaltaisen oppimisen, kehityksen ja kasvun kannalta. Tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä lasten fyysisen aktiivisuuden tukemisesta sekä löytää keinoja tukea lasten fyysisen aktiivisuuden määrää päiväkodissa. Tutkielman aihe on merkittävä, koska yhteiskunnassamme liikkumattomuus on noussut puheenaiheeksi. Aiheen merkittävyyttä perustelevat myös tutkimukset, joista osa kertoo lasten liikkuvan riittävästi, kun taas toisten tutkimusten mukaan varhaiskasvatusikäiset lapset eivät liiku riittävästi. Tutkielmassani vastaan tutkimuskysymykseen: Miten varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lasten fyysisen aktiivisuuden määrää päiväkodissa?
Tutkielmani tutkimusmetodina käytin kirjallisuuskatsausta, jonka aineistona käytin niin kotimaisia kuin ulkomaisia, vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita sekä kirjallisuutta. Tutkielman aineistoja tulkitsin kriittisesti ja pyrin ottamaan huomioon jokaisen aineiston eettisyyden.
Tutkielman tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lasten fyysisen aktiivisuuden kertymistä päiväkodissa monin keinoin. Varhaiskasvatuksen opettaja työtiimin johtajana kykenee liikuntatuokioiden, liikuntavälineiden sijoittelun ja käytön sekä varhaiskasvatusympäristön suunnittelulla vaikuttamaan lasten fyysisen aktiivisuuden tukemiseen. Varhaiskasvatuksen pedagogisesti eheän kokonaisuuden suunnittelun lisäksi varhaiskasvatuksen opettajan yhteistyö lasten huoltajien kanssa on mahdollisuus tukea lasten fyysisen aktiivisuuden määrän kertymistä päiväkotiympäristössä.
Varhaiskasvatusta toteutetaan aina hieman eri tavalla riippuen varhaiskasvatusyksiköstä, joten varhaiskasvatuksen opettajalla on riippuen oppimisympäristöstään erilaisia mahdollisuuksia tukea lasten fyysisen aktiivisuuden määrää. Luotettavat tutkimusartikkelit mahdollistavat laajan kirjallisuuskatsauksen aiheesta, joka on merkityksellinen terveiden elämäntapojen luomiseksi.
Tutkielmani tutkimusmetodina käytin kirjallisuuskatsausta, jonka aineistona käytin niin kotimaisia kuin ulkomaisia, vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita sekä kirjallisuutta. Tutkielman aineistoja tulkitsin kriittisesti ja pyrin ottamaan huomioon jokaisen aineiston eettisyyden.
Tutkielman tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettaja voi tukea lasten fyysisen aktiivisuuden kertymistä päiväkodissa monin keinoin. Varhaiskasvatuksen opettaja työtiimin johtajana kykenee liikuntatuokioiden, liikuntavälineiden sijoittelun ja käytön sekä varhaiskasvatusympäristön suunnittelulla vaikuttamaan lasten fyysisen aktiivisuuden tukemiseen. Varhaiskasvatuksen pedagogisesti eheän kokonaisuuden suunnittelun lisäksi varhaiskasvatuksen opettajan yhteistyö lasten huoltajien kanssa on mahdollisuus tukea lasten fyysisen aktiivisuuden määrän kertymistä päiväkotiympäristössä.
Varhaiskasvatusta toteutetaan aina hieman eri tavalla riippuen varhaiskasvatusyksiköstä, joten varhaiskasvatuksen opettajalla on riippuen oppimisympäristöstään erilaisia mahdollisuuksia tukea lasten fyysisen aktiivisuuden määrää. Luotettavat tutkimusartikkelit mahdollistavat laajan kirjallisuuskatsauksen aiheesta, joka on merkityksellinen terveiden elämäntapojen luomiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38840]