Kokemuksia Qridi-oppimisalustan käytöstä osana kodin ja koulun yhteistyötä
Lohtander, Ida; Kokkola, Marika (2024-03-19)
Lohtander, Ida
Kokkola, Marika
I. Lohtander; M. Kokkola
19.03.2024
© 2024 Ida Lohtander, Marika Kokkola. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403192332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403192332
Tiivistelmä
Perusopetuslaki velvoittaa huoltajia sekä koulun henkilökuntaa kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön osana opetusta. Kodin ja koulun yhteistyön tavoitteena on tukea lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista. Monipuolisessa viestinnässä hyödynnetään tieto- ja viestintäteknologiaa. Tässä monimenetelmäisessä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan huoltajien ja peruskoulun opettajien kokemuksia Qridi-oppimisalustan käytöstä osana kodin ja koulun yhteistyötä sekä opettajan opetustyötä. Qridi on oppijakeskeinen digitaalinen oppimisalusta sekä arviointityökalu, jota voi hyödyntää oppilaat, opettajat ja huoltajat. Se tekee näkyväksi sekä oppimisprosessin että arvioinnin. Huoltajille on suunniteltu oma Huoltajasovellus, jonka kautta he voivat olla osallisia lapsensa koulutyöhön.
Tässä tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymyksiin: Miten Qridin käyttö vaikuttaa kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön? ja Millaisia vaikutuksia Qridin hyödyntämisellä kouluarjessa on opettajan työhön? Tutkielman kysely- ja haastatteluaineistot on kerätty vuoden 2023 aikana Pohjois-Pohjanmaan ja Meri-Lapin alueilta. Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisella Webropol-kyselylomakkeella peruskoulun oppilaiden huoltajille Oulun alueella. Tämän osan pohjalta löydettiin tuloksia, joita lähdettiin selvittämään kvalitatiivisin menetelmin. Kvalitatiivinen puolistrukturoitu haastattelututkimus toteutettiin peruskoulussa Qridiä käyttäville tai aiemmin käyttäneille opettajille. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin abduktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkielmassa selvisi, etteivät huoltajat käytä Qridin Huoltaja-sovellusta, vaikka lapsella olisi Qridi käytössään. Opettajien mukaan huoltajat eivät kaipaa useampia digitaalisia kanavia seurattavakseen. Kaikki opettajat olivat saaneet perehdytystä Qridin käyttöön lähi- tai etätoteutuksena. Huoltajien perehdyttäminen puolestaan oli opettajien vastuulla. Opettajat eivät nähneet Qridin käytöllä olevan positiivista vaikutusta kodin ja koulun yhteistyölle. Qridiä edelleen käyttävät opettajat kokivat Qridin käytön työmäärää helpottavana tai neutraalina. Qridin käytön lopettaneet opettajat puolestaan kokivat sen lisäävän työmäärää, sillä he saivat toteutettua samat asiat muilla digitaalisilla alustoilla.
Opettajien sekä huoltajien saaman perehdytyksen määrä ja laatu vaikuttivat Qridin käyttökokemukseen. Jos opettaja tai huoltaja on itse kiinnostunut ottamaan selvää Qridin toimintamahdollisuuksista, käyttää hän todennäköisemmin Qridiä aktiivisesti. Qridiä yhä käyttävien ja Qridin käytön lopettaneiden haastatteluista nousee esille erot Qridin käytön koetuista vaikutuksista työmäärään. Lisäksi koulun digilaitteiden määrä ja laatu vaikuttavat Qridin käyttökokemukseen. Opettajan Qridin käytön aktiivisuudella on vaikutusta huoltajien kokemuksiin Huoltaja-sovelluksen käyttäjinä. Qridi nähdään ensisijaisesti opettajien työvälineenä eikä kodin ja koulun yhteistyön kanavana. Jos opettajat eivät ole tietoisia Qridin huoltajatunnuksista tai niiden tuomasta lisäarvosta, eivät he todennäköisesti jaa Huoltaja-sovelluksen tunnuksia huoltajille. Opettajien halukkuuteen käyttää Qridiä opetustyössään vaikuttaa kokemus sen mukanaan tuomasta lisäarvosta sekä itselleen sopivan käyttötavan löytämisestä. The Basic Education Act obliges guardians and school staff to cooperate between students’ home and school as a part of education. The aim of the home-school cooperation is to support children's growth, development and learning. Information and communication technologies are used in a wide range of communication activities. This multi-method master´s thesis explores the experiences of guardians and primary school teachers using the Qridi learning platform as a part of the home-school collaboration and teachers' jobs. Qridi is a learner-centred digital learning platform and assessment tool that can be used by pupils, teachers and guardians. It makes a pupil´s learning process and assessment visible. Qridi´s Guardian app has been designed for parents; thus, parents can be involved in their child's schoolwork through the app.
This thesis’ aim is to answer the questions: How does the use of Qridi affect the home-school cooperation? and What impact does the use of Qridi in school have on the work of teachers? The survey and interview data for the thesis were collected during 2023 in the Northern Ostrobothnia and Sea Lapland areas. The survey was collected with a quantitative Webropol questionnaire for guardians of primary school pupils in the Oulu area. Based on this part of the survey, results were found which were investigated using qualitative methods. A qualitative semi-structured interview survey was conducted with teachers who use or have used Qridi in primary schools. Abductive content analysis was used as a method of data analysis. The thesis found that guardians do not use Qridi´s Guardian app, even if their child has Qridi. According to teachers, guardians do not need more digital channels to follow. All teachers had received orientation on the use of Qridi in a face-to-face or distance setting. The teachers were responsible for orientating the guardians. Teachers did not view that Qridi had a positive impact on the home-school collaboration. Teachers who still use Qridi perceived the use of Qridi as facilitating workload or to be neutral. Teachers who had stopped using Qridi felt that it increased their workload because they were able to do the same things on other digital platforms.
The amount and quality of the orientation received by teachers and guardians influenced the experience of using Qridi. If teachers or guardians are interested in finding out more about Qridi, they are more likely to actively use Qridi. Interviews with those who still use Qridi and those who have stopped using Qridi reveal differences in the perceived impact of Qridi use on amount of work. In addition, the amount and quality of digital equipment in the school also affects the experiences of using Qridi. The teacher's active use of Qridi has an impact on the guardians' experiences as users of Qridi´s Guardian app. Qridi is seen primarily as a tool for teachers rather than a channel of communication between the school and home. If teachers are not aware of Qridi's guardian IDs or the added value they bring, they are less likely to share Guardian IDs to guardians. Teachers' willingness to use Qridi in their teaching is influenced by their experiences of the added value it brings and their ability to find a way of using it that suits them.
Tässä tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymyksiin: Miten Qridin käyttö vaikuttaa kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön? ja Millaisia vaikutuksia Qridin hyödyntämisellä kouluarjessa on opettajan työhön? Tutkielman kysely- ja haastatteluaineistot on kerätty vuoden 2023 aikana Pohjois-Pohjanmaan ja Meri-Lapin alueilta. Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisella Webropol-kyselylomakkeella peruskoulun oppilaiden huoltajille Oulun alueella. Tämän osan pohjalta löydettiin tuloksia, joita lähdettiin selvittämään kvalitatiivisin menetelmin. Kvalitatiivinen puolistrukturoitu haastattelututkimus toteutettiin peruskoulussa Qridiä käyttäville tai aiemmin käyttäneille opettajille. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin abduktiivista sisällönanalyysiä.
Tutkielmassa selvisi, etteivät huoltajat käytä Qridin Huoltaja-sovellusta, vaikka lapsella olisi Qridi käytössään. Opettajien mukaan huoltajat eivät kaipaa useampia digitaalisia kanavia seurattavakseen. Kaikki opettajat olivat saaneet perehdytystä Qridin käyttöön lähi- tai etätoteutuksena. Huoltajien perehdyttäminen puolestaan oli opettajien vastuulla. Opettajat eivät nähneet Qridin käytöllä olevan positiivista vaikutusta kodin ja koulun yhteistyölle. Qridiä edelleen käyttävät opettajat kokivat Qridin käytön työmäärää helpottavana tai neutraalina. Qridin käytön lopettaneet opettajat puolestaan kokivat sen lisäävän työmäärää, sillä he saivat toteutettua samat asiat muilla digitaalisilla alustoilla.
Opettajien sekä huoltajien saaman perehdytyksen määrä ja laatu vaikuttivat Qridin käyttökokemukseen. Jos opettaja tai huoltaja on itse kiinnostunut ottamaan selvää Qridin toimintamahdollisuuksista, käyttää hän todennäköisemmin Qridiä aktiivisesti. Qridiä yhä käyttävien ja Qridin käytön lopettaneiden haastatteluista nousee esille erot Qridin käytön koetuista vaikutuksista työmäärään. Lisäksi koulun digilaitteiden määrä ja laatu vaikuttavat Qridin käyttökokemukseen. Opettajan Qridin käytön aktiivisuudella on vaikutusta huoltajien kokemuksiin Huoltaja-sovelluksen käyttäjinä. Qridi nähdään ensisijaisesti opettajien työvälineenä eikä kodin ja koulun yhteistyön kanavana. Jos opettajat eivät ole tietoisia Qridin huoltajatunnuksista tai niiden tuomasta lisäarvosta, eivät he todennäköisesti jaa Huoltaja-sovelluksen tunnuksia huoltajille. Opettajien halukkuuteen käyttää Qridiä opetustyössään vaikuttaa kokemus sen mukanaan tuomasta lisäarvosta sekä itselleen sopivan käyttötavan löytämisestä.
This thesis’ aim is to answer the questions: How does the use of Qridi affect the home-school cooperation? and What impact does the use of Qridi in school have on the work of teachers? The survey and interview data for the thesis were collected during 2023 in the Northern Ostrobothnia and Sea Lapland areas. The survey was collected with a quantitative Webropol questionnaire for guardians of primary school pupils in the Oulu area. Based on this part of the survey, results were found which were investigated using qualitative methods. A qualitative semi-structured interview survey was conducted with teachers who use or have used Qridi in primary schools. Abductive content analysis was used as a method of data analysis. The thesis found that guardians do not use Qridi´s Guardian app, even if their child has Qridi. According to teachers, guardians do not need more digital channels to follow. All teachers had received orientation on the use of Qridi in a face-to-face or distance setting. The teachers were responsible for orientating the guardians. Teachers did not view that Qridi had a positive impact on the home-school collaboration. Teachers who still use Qridi perceived the use of Qridi as facilitating workload or to be neutral. Teachers who had stopped using Qridi felt that it increased their workload because they were able to do the same things on other digital platforms.
The amount and quality of the orientation received by teachers and guardians influenced the experience of using Qridi. If teachers or guardians are interested in finding out more about Qridi, they are more likely to actively use Qridi. Interviews with those who still use Qridi and those who have stopped using Qridi reveal differences in the perceived impact of Qridi use on amount of work. In addition, the amount and quality of digital equipment in the school also affects the experiences of using Qridi. The teacher's active use of Qridi has an impact on the guardians' experiences as users of Qridi´s Guardian app. Qridi is seen primarily as a tool for teachers rather than a channel of communication between the school and home. If teachers are not aware of Qridi's guardian IDs or the added value they bring, they are less likely to share Guardian IDs to guardians. Teachers' willingness to use Qridi in their teaching is influenced by their experiences of the added value it brings and their ability to find a way of using it that suits them.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37744]