Opettajien kokemuksia koulun liikunnallisen toimintakulttuurin edistämisestä yläkouluissa
Pulkkinen, Kaisa; Remes, Alexia (2024-03-19)
Pulkkinen, Kaisa
Remes, Alexia
K. Pulkkinen; A. Remes
19.03.2024
© 2024 Kaisa Pulkkinen, Alexia Remes. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403192315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403192315
Tiivistelmä
Tässä laadullisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme, millaisia käytänteitä yläkouluissa on oppilaiden liikkumisen lisäämiseksi ja liikunnallisen toimintakulttuurin edistämiseksi. Lisäksi tutkielmassa kuvataan opettajien kokemuksiin perustuen, miten opettajien kokemuksien mukaan fyysistä aktiivisuutta edistävät käytänteet voidaan vakiinnuttaa osaksi koulupäivää.
Tutkimusaineisto on kerätty kahdessa osassa. Kaksi ensimmäistä parihaastattelua toteutettiin ja tallennettiin Oppimista liikkumalla -hankkeessa joulukuussa 2021. Tutkimusaineiston toinen osa on kerätty samalla menetelmällä keväällä 2023 täydentämään aiemmin hankkeessa kerättyä haastatteluaineistoa. Tutkimusaineistomme muodostui yhteensä viidestä puolistrukturoidusta parihaastattelusta, joissa haastateltiin yläkoulun taito- ja taideaineiden opettajia (n=10) viidestä eri koulusta. Kaikki haastatellut opettajat opettivat liikuntaa ja terveystietoa yläkoulussa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että kouluissa on käytössä liikuntaa edistäviä käytänteitä, kuten toiminnallista opetusta, taukojumppia sekä oppituntien ulkopuolista liikunnallista tekemistä ja tapahtumia. Lisäksi kouluissa oli käytössä ulkovälitunnit ja liikuntavälitunnit, joissa mahdollistettiin liikuntasalin käyttö. Myös koulun resursseja oli suunnattu koulupäivän aikaisen liikkumisen edistämiseen. Tulosten mukaan liikuntaa edistävät käytänteet saadaan vakiinnutettua, kun kouluyhteisön arvona on liikkuminen ja opettajat asennoituvat positiivisesti liikkumista kohtaan. Tämän lisäksi keinojen vakiinnuttaminen vaatii sen, että henkilöstön resursseja lisätään ja kouluilla sekä kunnilla on resursseja liikkumisen edistämiseen.
Opettajien kokemukset ja näkemykset liikkumista edistävästä työstä olivat tutkimustulosten mukaan pääosin myönteisiä, mutta opettajat näkivät jonkin verran haasteita liikunnallisen toimintakulttuurin edistämisessä. Haastatteluiden perusteella opettajat esittivät, että liikkumista edistävästä työstä tulisi saada asianmukainen korvaus ja liikkumisen edistämisen tulisi olla koko koulun yhteinen tehtävä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että fyysisen aktiivisuuden edistäminen yläkouluissa vaatii koko kouluyhteisön ammattitaitoa ja myönteistä asennetta sekä yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
Tutkimusaineisto on kerätty kahdessa osassa. Kaksi ensimmäistä parihaastattelua toteutettiin ja tallennettiin Oppimista liikkumalla -hankkeessa joulukuussa 2021. Tutkimusaineiston toinen osa on kerätty samalla menetelmällä keväällä 2023 täydentämään aiemmin hankkeessa kerättyä haastatteluaineistoa. Tutkimusaineistomme muodostui yhteensä viidestä puolistrukturoidusta parihaastattelusta, joissa haastateltiin yläkoulun taito- ja taideaineiden opettajia (n=10) viidestä eri koulusta. Kaikki haastatellut opettajat opettivat liikuntaa ja terveystietoa yläkoulussa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että kouluissa on käytössä liikuntaa edistäviä käytänteitä, kuten toiminnallista opetusta, taukojumppia sekä oppituntien ulkopuolista liikunnallista tekemistä ja tapahtumia. Lisäksi kouluissa oli käytössä ulkovälitunnit ja liikuntavälitunnit, joissa mahdollistettiin liikuntasalin käyttö. Myös koulun resursseja oli suunnattu koulupäivän aikaisen liikkumisen edistämiseen. Tulosten mukaan liikuntaa edistävät käytänteet saadaan vakiinnutettua, kun kouluyhteisön arvona on liikkuminen ja opettajat asennoituvat positiivisesti liikkumista kohtaan. Tämän lisäksi keinojen vakiinnuttaminen vaatii sen, että henkilöstön resursseja lisätään ja kouluilla sekä kunnilla on resursseja liikkumisen edistämiseen.
Opettajien kokemukset ja näkemykset liikkumista edistävästä työstä olivat tutkimustulosten mukaan pääosin myönteisiä, mutta opettajat näkivät jonkin verran haasteita liikunnallisen toimintakulttuurin edistämisessä. Haastatteluiden perusteella opettajat esittivät, että liikkumista edistävästä työstä tulisi saada asianmukainen korvaus ja liikkumisen edistämisen tulisi olla koko koulun yhteinen tehtävä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että fyysisen aktiivisuuden edistäminen yläkouluissa vaatii koko kouluyhteisön ammattitaitoa ja myönteistä asennetta sekä yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37205]