Sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa
Pääkkölä, Aleksi (2024-03-18)
Pääkkölä, Aleksi
A. Pääkkölä
18.03.2024
© 2024 Aleksi Pääkkölä. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403182297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403182297
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman aiheena oli lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen varhaiskasvatuksen liikuntakasvatuksessa. Sosioemotionaaliset taidot ovat oleellinen osa lapsen kasvuprosessia. Liikuntakasvatus antaa näiden taitojen harjoittamiseen oivallisen tilaisuuden. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää eri aineistojen avulla, miten liikuntakasvatus kehittää lasten sosioemotionaalisia taitoja varhaiskasvatuksessa. Tutkielma toteutettiin narratiivisena kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kotimaisten ja kansainvälisten lähteiden pohjalta. Tutkielman tavoitteena oli lisätä varhaiskasvatuksessa työskentelevien ja varhaiskasvatusta opiskelevien henkilöiden tietoisuutta liikuntakasvatuksen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen kehitykseen.
Tulosten mukaan liikuntakasvatuksessa voidaan tukea lasten sosioemotionaalisia taitoja monipuolisesti. Tuloksista selkeinä teemoina esiin nousee henkilöstön aktiivisuus, fyysisesti aktiivinen leikki sekä ryhmässä toimimisen vaikutus. Sosioemotionaalisen kehityksen kannalta liikuntakasvatuksessa erityisen tärkeänä pidetään henkilöstön tukea ja omaa asennetta liikkumiseen.
Tulosten mukaan liikuntakasvatuksessa voidaan tukea lasten sosioemotionaalisia taitoja monipuolisesti. Tuloksista selkeinä teemoina esiin nousee henkilöstön aktiivisuus, fyysisesti aktiivinen leikki sekä ryhmässä toimimisen vaikutus. Sosioemotionaalisen kehityksen kannalta liikuntakasvatuksessa erityisen tärkeänä pidetään henkilöstön tukea ja omaa asennetta liikkumiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34338]