Winter Premium loppuraportti
Niskanen, Perttu; Pirnes, Ville; Pekkala, Veikko; Rasi-Koskinen, Hanna; Tuutijärvi, Miro-Tommi; Jokinen, Karoliina; Sukuvaara, Timo; Karsisto, Virve; Mäenpää, Kari (2024-03-15)
Niskanen, Perttu
Pirnes, Ville
Pekkala, Veikko
Rasi-Koskinen, Hanna
Tuutijärvi, Miro-Tommi
Jokinen, Karoliina
Sukuvaara, Timo
Karsisto, Virve
Mäenpää, Kari
Oulun yliopisto
15.03.2024
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
© University of Oulu, 2024. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. © Oulun yliopisto, 2024. Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403152264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403152264
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ KOONTARAPORTISTA
Pohjois-Suomen arktisten olosuhteiden hyödyntäminen kuljetuskapasiteetin nostamiseen raskaankalustonkuljetuksissa (Winter Premium), loppuraportti 2024 koontaraportti.
Oulun yliopisto, Materiaali- ja konetekniikan tutkimusyksikkö: Perttu Niskanen, Ville Pirnes, Veikko Pekkala, Hanna Rasi-Koskinen, Miro-Tommi Tuutijärvi, Karoliina Jokinen.
Ilmatieteen laitos, Sodankylän arktinen avaruuskeskus: Timo Sukuvaara, Virve Karsisto, Kari Mäenpää.
Tämä koontaraportti sisältää neljä alaraporttia
1. HCT Winter Premium tiemittaukset
2. HCT Winter Premium ajoneuvoyhdistelmien mittaukset
3. HCT Winter Premium stabiliteettitarkastelut
4. HCT Winter Premium Ilmatieteen laitoksen tutkimusosuuden kuvaus
Pohjois-Pohjanmaan liiton ja Lapin liiton rahoittamassa Oulun yliopiston ja Ilmatieteen laitoksen yhteisessä EAKR-hankkeessa selvitettiin mahdollisuutta hyödyntää Pohjois-Suomen arktisia olosuhteita kuljetuskapasiteetin nostamiseen raskaankaluston kuljetuksissa. Pohjoisen-Suomen alueella maaperä on jäässä talvikausina pitkään ja tätä roudan lujittavaa vaikutusta tutkittiin hankkeessa. Käytännössä hanketyön avulla pyrittiin selvittämään seuraavat asiat:
1) Voidaanko raskaiden kuljetusten painorajoituksia nostaa aiheuttamatta tiestön rikkoutumista ajanjaksolla, jolloin tiestö on roudassa, ja voidaanko yksittäisten tieosuuksien routatilanne määrittää ja tien kantavuus laskea riittävällä tarkkuudella ajoneuvon maksimimassan määrittämiseksi?
2) Selvitetään perusvaatimukset tieolosuhdeperustaisen (routa-/ säätilanne) raskaiden kuljetusten painonmäärittämisjärjestelmän pohjaksi.
Tässä koontaraportissa on koottu hankkeen tärkeimmät tulokset yhteen. Tiemittausraportissa käsitellään tiestä tehtyjen mittausten tuloksia. Toisena hankkeen osa-alueena olivat ajoneuvosta tapahtuvat mittaukset ja niiden hyödynnettävyys tierasituksen määrittämisessä. Näiden mittausten päätuloksia käsitellään toisessa raportissa. Kolmas hankkeen tärkeä osa-alue olivat ilmasta tapahtuvat mittaukset ja esim. sääolosuhteiden huomiointi ja vaikutus teiden liikennöitävyyteen. Tätä käsitellään raportissa neljä. Hankkeessa on tutkittu kahta HCT-ajoneuvoyhdistelmää, joiden ajovakautta on myös tutkittu. Tästä tiivistys raportissa kolme.
Pohjois-Suomen arktisten olosuhteiden hyödyntäminen kuljetuskapasiteetin nostamiseen raskaankalustonkuljetuksissa (Winter Premium), loppuraportti 2024 koontaraportti.
Oulun yliopisto, Materiaali- ja konetekniikan tutkimusyksikkö: Perttu Niskanen, Ville Pirnes, Veikko Pekkala, Hanna Rasi-Koskinen, Miro-Tommi Tuutijärvi, Karoliina Jokinen.
Ilmatieteen laitos, Sodankylän arktinen avaruuskeskus: Timo Sukuvaara, Virve Karsisto, Kari Mäenpää.
Tämä koontaraportti sisältää neljä alaraporttia
1. HCT Winter Premium tiemittaukset
2. HCT Winter Premium ajoneuvoyhdistelmien mittaukset
3. HCT Winter Premium stabiliteettitarkastelut
4. HCT Winter Premium Ilmatieteen laitoksen tutkimusosuuden kuvaus
Pohjois-Pohjanmaan liiton ja Lapin liiton rahoittamassa Oulun yliopiston ja Ilmatieteen laitoksen yhteisessä EAKR-hankkeessa selvitettiin mahdollisuutta hyödyntää Pohjois-Suomen arktisia olosuhteita kuljetuskapasiteetin nostamiseen raskaankaluston kuljetuksissa. Pohjoisen-Suomen alueella maaperä on jäässä talvikausina pitkään ja tätä roudan lujittavaa vaikutusta tutkittiin hankkeessa. Käytännössä hanketyön avulla pyrittiin selvittämään seuraavat asiat:
1) Voidaanko raskaiden kuljetusten painorajoituksia nostaa aiheuttamatta tiestön rikkoutumista ajanjaksolla, jolloin tiestö on roudassa, ja voidaanko yksittäisten tieosuuksien routatilanne määrittää ja tien kantavuus laskea riittävällä tarkkuudella ajoneuvon maksimimassan määrittämiseksi?
2) Selvitetään perusvaatimukset tieolosuhdeperustaisen (routa-/ säätilanne) raskaiden kuljetusten painonmäärittämisjärjestelmän pohjaksi.
Tässä koontaraportissa on koottu hankkeen tärkeimmät tulokset yhteen. Tiemittausraportissa käsitellään tiestä tehtyjen mittausten tuloksia. Toisena hankkeen osa-alueena olivat ajoneuvosta tapahtuvat mittaukset ja niiden hyödynnettävyys tierasituksen määrittämisessä. Näiden mittausten päätuloksia käsitellään toisessa raportissa. Kolmas hankkeen tärkeä osa-alue olivat ilmasta tapahtuvat mittaukset ja esim. sääolosuhteiden huomiointi ja vaikutus teiden liikennöitävyyteen. Tätä käsitellään raportissa neljä. Hankkeessa on tutkittu kahta HCT-ajoneuvoyhdistelmää, joiden ajovakautta on myös tutkittu. Tästä tiivistys raportissa kolme.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37712]