Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä mediakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Huotari, Mira (2024-03-11)
Huotari, Mira
M. Huotari
11.03.2024
© 2024 Mira Huotari. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403112154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403112154
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajina toimivien tai toimineiden henkilöiden käsityksiä mediakasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Haluan saada tietoa siitä, miten varhaiskasvatuksen opettajat määrittelevät mediakasvatusta, millä tavalla mediakasvatus toteutuu varhaiskasvatuksen kontekstissa ja millaisia käsityksiä sen toteuttamiseen liittyy.
Tutkielmani on laadullinen eli kvalitatiivinen, tarkemmin fenomenografinen tutkielma. Fenomenografinen tutkimusote valikoitui, koska halusin keskittyä nimenomaan varhaiskasvatuksen opettajilla oleviin käsityksiin aiheesta. Tutkielman aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella varhaiskasvatuksen opettajille suunnatuissa Facebook-ryhmissä kevään 2023 aikana. Tutkimusaineisto koostuu 23 vastauksesta. Aineisto on analysoitu fenomenografisen analyysin keinoin.
Tutkielmani tulokset on jaettu viiteen eri pääkategoriaan: Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa on tavoitteellista toimintaa, Mediakasvatusta toteutetaan yhteistyössä kodin kanssa, Mediakasvatukseen kuuluu erilaisten medioiden monipuolinen hyödyntäminen, Asenteet osana mediakasvatuksen toteuttamista sekä Resurssien puute vaikeuttaa mediakasvatuksen toteuttamista.
Mediakasvatusta määriteltiin monipuolisesti eri näkökulmista. Se käsitettiin tavoitteellisena, tärkeänä ja monipuolisena osana nykyaikaista varhaiskasvatuksen arkea. Siihen suhtauduttiin monin eri tavoin, mutta enimmäkseen myönteisesti. Monet tutkielmaan osallistuneista varhaiskasvatuksen opettajista olivat motivoituneita mediakasvatuksen toteuttamiseen tai aiheeseen perehtymiseen. Myönteisestä suhtautumisesta huolimatta monet varhaiskasvatuksen opettajat sivusivat vastauksissaan jollain tavalla kuitenkin myös sitä, että erilaisten resurssien puute vaikeuttaa mediakasvatuksen toteuttamista. Opettajien mielestä esimerkiksi koulutusta aiheesta on tarjolla liian vähän. Mediakasvatuksen määritelmä oli monelle epäselvä.
Tutkielmani on laadullinen eli kvalitatiivinen, tarkemmin fenomenografinen tutkielma. Fenomenografinen tutkimusote valikoitui, koska halusin keskittyä nimenomaan varhaiskasvatuksen opettajilla oleviin käsityksiin aiheesta. Tutkielman aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella varhaiskasvatuksen opettajille suunnatuissa Facebook-ryhmissä kevään 2023 aikana. Tutkimusaineisto koostuu 23 vastauksesta. Aineisto on analysoitu fenomenografisen analyysin keinoin.
Tutkielmani tulokset on jaettu viiteen eri pääkategoriaan: Mediakasvatus varhaiskasvatuksessa on tavoitteellista toimintaa, Mediakasvatusta toteutetaan yhteistyössä kodin kanssa, Mediakasvatukseen kuuluu erilaisten medioiden monipuolinen hyödyntäminen, Asenteet osana mediakasvatuksen toteuttamista sekä Resurssien puute vaikeuttaa mediakasvatuksen toteuttamista.
Mediakasvatusta määriteltiin monipuolisesti eri näkökulmista. Se käsitettiin tavoitteellisena, tärkeänä ja monipuolisena osana nykyaikaista varhaiskasvatuksen arkea. Siihen suhtauduttiin monin eri tavoin, mutta enimmäkseen myönteisesti. Monet tutkielmaan osallistuneista varhaiskasvatuksen opettajista olivat motivoituneita mediakasvatuksen toteuttamiseen tai aiheeseen perehtymiseen. Myönteisestä suhtautumisesta huolimatta monet varhaiskasvatuksen opettajat sivusivat vastauksissaan jollain tavalla kuitenkin myös sitä, että erilaisten resurssien puute vaikeuttaa mediakasvatuksen toteuttamista. Opettajien mielestä esimerkiksi koulutusta aiheesta on tarjolla liian vähän. Mediakasvatuksen määritelmä oli monelle epäselvä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37744]