Kokemuksellisuus kasvatus- ja matkailuympäristöjä yhdistävänä tekijänä
Ellonen, Lotta (2024-03-08)
Ellonen, Lotta
L. Ellonen
08.03.2024
© 2024 Lotta Ellonen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403082140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403082140
Tiivistelmä
Tämä kasvatustieteen kandidaatintutkielma tarkastelee kokemuksellisuuden kautta kasvatus- ja matkailuympäristöjen samankaltaisuuksia. Kokemukset toimivat tutkielmassa yhdistävänä tekijänä kahden käsitteen, kasvatuksen ja matkailun, välillä pyrkien luomaan sillan kasvatustieteen ja matkailututkimuksen tieteenalojen välille. Tämä tutkielma pyrkii haastamaan perinteisiä tieteenalarajoja sekä tukemaan rakenteellisesti toisiaan lähellä olevia tieteenaloja niiden kehittämisessä ja uusien rekonstruktioiden synnyttämisessä tutkittavista ilmiöistä.
Aluksi tutkielmassa tarkastellaan sen taustalla vaikuttavia feministisen fenomenologian lähtökohtia sekä kirjallisuuskatsausta tutkielman menetelmänä. Tutkielman taustaa täydentää kokemuksen määrittely, joka tässä tutkielmassa ymmärretään tajuavan subjektin luomana merkityksenä hänen tiedostamalleen ympäristöstä nousevalle ärsykkeelle. Kokemukset yhdistävät kasvatusta ja matkailua, sillä molemmissa pyritään aktiivisesti luomaan kohteille – kasvavalle ja matkailijalle, mahdollisimman hyvin kokemuksien syntymistä tukeva ympäristö.
Tutkielman käsittelyluvuissa 3 ja 4 syvennytään kasvatuksen ja matkailun vallalla oleviin määritelmiin, keskeisiin teorioihin, ympäristösuhteisiin sekä käsitteiden suhteeseen kokemuksen kanssa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella tämä tutkielma esittää kasvatuksen ja matkailun yhdistyvän kokemuksen, vuorovaikutuksen sekä huomion suuntaamisen kautta. On huomattava, että matkailuympäristöt pystyvät suunnittelun kautta olemaan myös kasvatuksellisia ympäristöjä, siinä, missä kasvatuksessa ja opetuksessakin voidaan hyödyntää matkailua, esimerkiksi luokkaretkien kautta.
Kasvatustieteen ja matkailututkimuksen rajapintoja olisi syytä tarkastella myös tulevissa tutkimuksissa, sillä tämän tutkielman perusteella tieteenalat voivat kehittyä vastaavan kaltaisen ristiin tarkastelun pohjalta. Monet nykypäivän haasteet, kuten kestävä kehitys, vaativat moninäkökulmaista tutkimusta tullakseen ratkaistuksi, ja tällaisia näkökulmia voidaan saavuttaa tarkastelemalla tuttuja ilmiöitä tieteenalarajojen ylitse.
Aluksi tutkielmassa tarkastellaan sen taustalla vaikuttavia feministisen fenomenologian lähtökohtia sekä kirjallisuuskatsausta tutkielman menetelmänä. Tutkielman taustaa täydentää kokemuksen määrittely, joka tässä tutkielmassa ymmärretään tajuavan subjektin luomana merkityksenä hänen tiedostamalleen ympäristöstä nousevalle ärsykkeelle. Kokemukset yhdistävät kasvatusta ja matkailua, sillä molemmissa pyritään aktiivisesti luomaan kohteille – kasvavalle ja matkailijalle, mahdollisimman hyvin kokemuksien syntymistä tukeva ympäristö.
Tutkielman käsittelyluvuissa 3 ja 4 syvennytään kasvatuksen ja matkailun vallalla oleviin määritelmiin, keskeisiin teorioihin, ympäristösuhteisiin sekä käsitteiden suhteeseen kokemuksen kanssa. Kirjallisuuskatsauksen perusteella tämä tutkielma esittää kasvatuksen ja matkailun yhdistyvän kokemuksen, vuorovaikutuksen sekä huomion suuntaamisen kautta. On huomattava, että matkailuympäristöt pystyvät suunnittelun kautta olemaan myös kasvatuksellisia ympäristöjä, siinä, missä kasvatuksessa ja opetuksessakin voidaan hyödyntää matkailua, esimerkiksi luokkaretkien kautta.
Kasvatustieteen ja matkailututkimuksen rajapintoja olisi syytä tarkastella myös tulevissa tutkimuksissa, sillä tämän tutkielman perusteella tieteenalat voivat kehittyä vastaavan kaltaisen ristiin tarkastelun pohjalta. Monet nykypäivän haasteet, kuten kestävä kehitys, vaativat moninäkökulmaista tutkimusta tullakseen ratkaistuksi, ja tällaisia näkökulmia voidaan saavuttaa tarkastelemalla tuttuja ilmiöitä tieteenalarajojen ylitse.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37130]