Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Turvallisuuden tunteen muodostuminen varhaiskasvatuksessa osallisuuden näkökulmasta

Valkealahti, Topias (2024-03-08)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202403082139.pdf (751.9Kt)
nbnfioulu-202403082139_mods.xml (10.54Kt)
nbnfioulu-202403082139_pdfa_report.xml (274.9Kt)
Lataukset: 


Valkealahti, Topias
T. Valkealahti
08.03.2024
© 2024, Topias Valkealahti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403082139
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuuskatsauksessa perehdytään turvallisuuden tunteen ja osallisuuden käsitteisiin sekä niiden yhtymäkohtiin turvallisuuden tunteen muodostuksessa ja ylläpidossa varhaiskasvatuskontekstissa. Tarkastelemme turvallisuuden tunnetta hyödyntäen hyvinvoinnin osa-alueita, jotka kattavat fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin. Tämä Maailman terveysjärjestön (1946) määrittelemä käsite mahdollistaa meille yksityiskohtaisen ja monipuolisen tavan tarkastella turvallisuuden tunnetta.

Vuorovaikutuksen merkitys on olennainen tarkastelun kannalta, jolloin täytyy huomioida myös vuorovaikuttajan rooli suhteessa ympäristöön ja muihin toimijoihin. Osallisuutta tarkastelemme hyödyntäen siihen kuuluvia osa-alueita, johon kuuluvat osallistuminen, osallistaminen ja toimijuus sekä niiden vaikutusta lapsen turvalliseen kohtaamiseen ja osallisuuden toteuttamiseen. Opettajan pedagoginen ammatillisuus heijastuu monipuolisesti vuorovaikutuksen ja vastaanottavuuden kautta yksilöön, toimintaympäristöön ja muuhun varhaiskasvatusyhteisöön, luoden turvallisen, oppimiseen rohkaisevan ja toimijuutta edesauttavan toiminnan.

Tutkimuksen tavoitteena on esittää turvallisuuden tunteen ja osallisuuden yhdessä luomaa merkityksellisyyttä lapsen turvallisuuden tunteen muodostuksessa ja ylläpidossa varhaiskasvatuskentällä. Tulokset osoittavat, että turvallisuuden tunteen muodostukseen vaikuttavat merkittävästi osallistava toiminta, jossa tuetaan yksilökeskeisesti lapsen toimijuutta monipuolisesti turvallisessa ympäristössä.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37744]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen