Turvallisuuden tunteen muodostuminen varhaiskasvatuksessa osallisuuden näkökulmasta
Livingstone, Christopher (2024-03-08)
Livingstone, Christopher
C. Livingstone
08.03.2024
© 2024, Christopher Livingstone. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403082138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403082138
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuuskatsauksessa perehdytään turvallisuuden tunteen ja osallisuuden käsitteisiin sekä niiden yhtymäkohtiin turvallisuuden tunteen muodostuksessa ja ylläpidossa varhaiskasva-tuskontekstissa. Tarkastelemme turvallisuuden tunnetta hyödyntäen hyvinvoinnin osa-alueita, jotka kattavat fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin. Tämä Maailman terveysjärjes-tön (1946) määrittelemä käsite mahdollistaa meille yksityiskohtaisen ja monipuolisen tavan tarkastella turvallisuuden tunnetta.
Vuorovaikutuksen merkitys on olennainen tarkastelun kannalta, jolloin täytyy huomioida myös vuorovaikuttajan rooli suhteessa ympäristöön ja muihin toimijoihin. Osallisuutta tarkastelemme hyödyntäen siihen kuuluvia osa-alueita, johon kuuluvat osallistuminen, osallistaminen ja toimi-juus sekä niiden vaikutusta lapsen turvalliseen kohtaamiseen ja osallisuuden toteuttamiseen. Opettajan pedagoginen ammatillisuus heijastuu monipuolisesti vuorovaikutuksen ja vastaanot-tavuuden kautta yksilöön, toimintaympäristöön ja muuhun varhaiskasvatusyhteisöön, luoden turvallisen, oppimiseen rohkaisevan ja toimijuutta edesauttavan toiminnan.
Tutkimuksen tavoitteena on esittää turvallisuuden tunteen ja osallisuuden yhdessä luomaa merkityksellisyyttä lapsen turvallisuuden tunteen muodostuksessa ja ylläpidossa varhaiskasva-tuskentällä. Tulokset osoittavat, että turvallisuuden tunteen muodostukseen vaikuttavat mer-kittävästi osallistava toiminta, jossa tuetaan yksilökeskeisesti lapsen toimijuutta monipuolisesti turvallisessa ympäristössä.
Vuorovaikutuksen merkitys on olennainen tarkastelun kannalta, jolloin täytyy huomioida myös vuorovaikuttajan rooli suhteessa ympäristöön ja muihin toimijoihin. Osallisuutta tarkastelemme hyödyntäen siihen kuuluvia osa-alueita, johon kuuluvat osallistuminen, osallistaminen ja toimi-juus sekä niiden vaikutusta lapsen turvalliseen kohtaamiseen ja osallisuuden toteuttamiseen. Opettajan pedagoginen ammatillisuus heijastuu monipuolisesti vuorovaikutuksen ja vastaanot-tavuuden kautta yksilöön, toimintaympäristöön ja muuhun varhaiskasvatusyhteisöön, luoden turvallisen, oppimiseen rohkaisevan ja toimijuutta edesauttavan toiminnan.
Tutkimuksen tavoitteena on esittää turvallisuuden tunteen ja osallisuuden yhdessä luomaa merkityksellisyyttä lapsen turvallisuuden tunteen muodostuksessa ja ylläpidossa varhaiskasva-tuskentällä. Tulokset osoittavat, että turvallisuuden tunteen muodostukseen vaikuttavat mer-kittävästi osallistava toiminta, jossa tuetaan yksilökeskeisesti lapsen toimijuutta monipuolisesti turvallisessa ympäristössä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]