Luonto oppimisympäristönä tukemassa tunne- ja vuorovaikutustaitoja varhaiskasvatuksessa
Manninen, Aija; Koski, Silja (2024-03-05)
Manninen, Aija
Koski, Silja
A. Manninen; S. Koski
05.03.2024
© 2024 Aija Manninen, Silja Koski. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403052118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403052118
Tiivistelmä
Tutkielmamme aiheena on luonto oppimisympäristönä tukemassa lasten tunne- ja vuorovaikutustaitoja varhaiskasvatuksessa. Nykypäivänä mediassa on ollut vahvasti esillä lasten ja nuorten puutteelliset vuorovaikutustaidot sekä luonnossa oleskelun tuomat terveys- ja hyvinvointihyödyt ihmisille. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeässä roolissa varhaiskasvatuksen arjessa, minkä vuoksi mielestämme on tärkeää selvittää, kuinka voisimme tukea lapsia enemmän tunneja vuorovaikutustaitojen harjoittelussa sekä niiden oppimisessa luontoympäristöä hyödyntäen.
Tutkielmamme tavoitteena oli tarkastella, tukeeko luonto oppimisympäristönä lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä sekä millä tavoin varhaiskasvatuksenopettaja voi pedagogisella toiminnallaan edesauttaa niiden kehittymistä. Toteutimme tutkielman tutkija triangulaationa ja tutkielmamme menetelmänä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tutkielmaa tehdessämme tutustuimme aiheeseemme liittyvään kirjallisuuteen, kotimaisiin sekä kansainvälisiin tieteellisesti vertaisarvioituihin artikkeleihin ja tutkimuksiin. Tutkimuskysymyksemme on: Millä tavoin varhaiskasvatuksenopettaja voi pedagogisesti tukea lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehitystä luontoympäristössä?
Tutkielman tulokset osoittavat, kuinka lapset tarvitsevat tunteidensa tunnistukseen ja kanssasäätelyyn sekä vuorovaikutustaitojensa harjoitteluun vahvasti aikuisen tukea. Kuitenkin tutkimuksissa nostettiin tärkeäksi myös lasten oppiminen vertaissuhteissa, erityisesti leikin ja yhteisen toiminnan kautta. Tärkeänä asiana nousi esiin kasvattajan sensitiivisyys sekä hänen omat tunneja vuorovaikutustaitonsa, sillä lapset oppivat asioita aikuista mallintamalla. Luontokokemuksilla oli tulosten mukaan positiivinen vaikutus lasten terveyteen, hyvinvointiin, kokonaisvaltaiseen kehitykseen sekä oppimiseen. Luontoympäristö tukee myös lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitystä kannustaen heitä yhteiseen toimintaan ja leikkiin. Varhaiskasvatuksessa kasvattajien tulisi kiinnittää erityisesti huomiota lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen, mahdollistaa lasten leikkiä vertaissuhteissa ja lisätä luontoympäristön käyttöä oppimisympäristönä tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun.
Tutkielmamme tavoitteena oli tarkastella, tukeeko luonto oppimisympäristönä lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä sekä millä tavoin varhaiskasvatuksenopettaja voi pedagogisella toiminnallaan edesauttaa niiden kehittymistä. Toteutimme tutkielman tutkija triangulaationa ja tutkielmamme menetelmänä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Tutkielmaa tehdessämme tutustuimme aiheeseemme liittyvään kirjallisuuteen, kotimaisiin sekä kansainvälisiin tieteellisesti vertaisarvioituihin artikkeleihin ja tutkimuksiin. Tutkimuskysymyksemme on: Millä tavoin varhaiskasvatuksenopettaja voi pedagogisesti tukea lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitojen kehitystä luontoympäristössä?
Tutkielman tulokset osoittavat, kuinka lapset tarvitsevat tunteidensa tunnistukseen ja kanssasäätelyyn sekä vuorovaikutustaitojensa harjoitteluun vahvasti aikuisen tukea. Kuitenkin tutkimuksissa nostettiin tärkeäksi myös lasten oppiminen vertaissuhteissa, erityisesti leikin ja yhteisen toiminnan kautta. Tärkeänä asiana nousi esiin kasvattajan sensitiivisyys sekä hänen omat tunneja vuorovaikutustaitonsa, sillä lapset oppivat asioita aikuista mallintamalla. Luontokokemuksilla oli tulosten mukaan positiivinen vaikutus lasten terveyteen, hyvinvointiin, kokonaisvaltaiseen kehitykseen sekä oppimiseen. Luontoympäristö tukee myös lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitystä kannustaen heitä yhteiseen toimintaan ja leikkiin. Varhaiskasvatuksessa kasvattajien tulisi kiinnittää erityisesti huomiota lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen, mahdollistaa lasten leikkiä vertaissuhteissa ja lisätä luontoympäristön käyttöä oppimisympäristönä tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [38559]