Hyppää sisältöön
    • FI
    • ENG
  • FI
  • /
  • EN
OuluREPO – Oulun yliopiston julkaisuarkisto / University of Oulu repository
Näytä viite 
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
  •   OuluREPO etusivu
  • Oulun yliopisto
  • Avoin saatavuus
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatusikäisen lapsen tunteiden säätelytaitojen tukeminen sosioemotionaalisesti haastavassa tilanteessa

Ronkainen, Helmi; Vähäkangas, Karoliina (2024-03-05)

 
Avaa tiedosto
nbnfioulu-202403052114.pdf (498.2Kt)
nbnfioulu-202403052114_mods.xml (11.96Kt)
nbnfioulu-202403052114_pdfa_report.xml (250.3Kt)
Lataukset: 


Ronkainen, Helmi
Vähäkangas, Karoliina
H. Ronkainen; K. Vähäkangas
05.03.2024
© 2024, Helmi Ronkainen, Karoliina Vähäkangas. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403052114
Tiivistelmä
Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on saada selville, miten kasvattaja tukee varhaiskasvatusikäisen lapsen tunteiden säätelytaitoja sosioemotionaalisesti haastavassa tilanteessa. Alussa käsittelemme teoriatietoon nojaten tutkielmamme keskeisimmät käsitteet. Lopussa tarkastelemme tutkimuksia ja kirjallisuutta analysoiden kasvattajan keinoja tukea lapsen tunteiden säätelytaitoja sosioemotionaalisesti haastavassa tilanteessa. Otamme tutkielmassamme huomioon myös tilanteen ennakoinnin sekä tilanteen jälkeen tapahtuvan kasvattajan reflektion.

Toteutamme tämän tutkielman kirjallisuuskatsauksena. Yhdistelemme aikaisempia tutkimuksia yhteen, jotta saamme tuotua yhteen kattavasti keinoja kasvattajille lähestyä sosioemotionaalisesti haastavassa tilanteessa olevaa lasta. Käyttämämme aineisto koostuu sekä suomenkielisistä että englanninkielisistä tieteellisistä tutkimuksista, artikkeleista sekä muusta kirjallisuudesta. Toteutamme tämän kirjallisuuskatsauksen yhteistoiminnallisen kirjoittamisen kautta.

Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että lämpimän ja sensitiivisen vuorovaikutusilmapiirin luominen sekä tilanteen ennakoinnissa että sen aikana on tärkeää, koska tunteiden säätelyn tukeminen tapahtuu aina lapsen ja kasvattajan välisessä vuorovaikutuksessa. Tutkimuksessa nousee esiin kanssasäätelijän rooli aktiivisena havainnoijana, tunteiden tunnistajana ja niihin vastaajana. Sosioemotionaalisesti haastavaa tilannetta ennakoitaessa käytetään ennakoivaa tilannesidonnaista strategiaa, johon kuuluu tilanteen valinta, tilanteen muuttaminen, tarkkaavuuden siirto sekä kognitiivinen muutos. Tilanteen aikana ja jälkeen käytetään reaktiosidonnaisia tuen strategioita, joihin kuuluu tunteisiin suunnatut strategiat ja toimintaan suunnatut strategiat. Tilanteen aikana ja sen jälkeen kasvattajan tuki kohdistetaan lapsen tunteisiin, ymmärrykseen ja toimintaan. Tilanteen jälkeen kasvattajan reflektio auttaa kasvattajaa hahmottamaan kokonaiskuvaa tapahtuneesta tilanteesta ja huomioimaan hyvät ja huonot puolet omassa toiminnassaan, jotta seuraavalla kerralla on kyvykkäämpi toimimaan tilanteessa.
Kokoelmat
  • Avoin saatavuus [37887]
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
oulurepo@oulu.fiOulun yliopiston kirjastoOuluCRISLaturiMuuntaja
SaavutettavuusselosteTietosuojailmoitusYlläpidon kirjautuminen