Voimansiirron eroavaisuudet hybridi- ja täyssähköautojen välillä
Hämeenniemi, Janne-Matti (2024-03-04)
Hämeenniemi, Janne-Matti
J.-M. Hämeenniemi
04.03.2024
© 2024 Janne-Matti Hämeenniemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403042092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403042092
Tiivistelmä
Sähköautojen voimansiirron toiminnassa ja tekniikassa on perustavanlaatuisia eroja ja työn tavoitteena on tuoda esiin ja vertailla näitä eroavaisuuksia. Työssä tullaan käymään yksitellen läpi rinnakkais- ja sarjahybridin, jaetun tehon hybridin sekä täyssähköauton voimansiirron toiminta. Lisäksi työssä tarkastellaan ajoakuston, vaihtosuuntaajan, ajomoottorin ja vaihteiston rakennetta sekä verrataan niiden toimintaa, teknologiaa sekä roolia toisiinsa eri voimansiirtoarkkitehtuureissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [37647]