iFeelMath-hanke: Matematiikka-ahdistuksen ja osaamisen kehityksellistä ja tilannekohtaista yhteyttä tutkimassa
Mononen, Riikka; Korhonen, Johan (2023-11-01)
Mononen, Riikka
Korhonen, Johan
Helsingin yliopisto
01.11.2023
Mononen, Riikka; Korhonen, Johan (2023) iFeelMath-hanke: Matematiikka-ahdistuksen ja osaamisen kehityksellistä ja tilannekohtaista yhteyttä tutkimassa, eErika : erityispedagoginen tutkimus- ja menetelmätieto, 2, 24-29, https://journals.helsinki.fi/e-erika/article/view/2095
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
© 2023 Mononen & Korhonen. Julkaistu Creative Commons -lisenssillä (CC BY 4.0).
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
© 2023 Mononen & Korhonen. Julkaistu Creative Commons -lisenssillä (CC BY 4.0).
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403012073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202403012073
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Matematiikka-ahdistusta esiintyy noin 11–17 prosentilla väestöstä. Tiedämme kuitenkin vielä yllättävän vähän matematiikka-ahdistuksen kehityksellisestä ja etenkin tilannekohtaisesta yhteydestä tai siitä, miten matematiikka-ahdistusta voitaisiin lieventää. iFeelMath on vuosina 2022–2026 toteutettava Åbo Akademin ja Oulun yliopiston konsortiohanke, jota rahoittaa Suomen Akatemia. Nelivuotisen hankkeen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa alakouluikäisten lasten kokemasta matematiikka-ahdistuksesta, sen kehityksellisestä yhteydestä matematiikan osaamiseen, arvioida tilannekohtaista matematiikka-ahdistusta fysiologisilla menetelmillä sekä kehittää ja testata erilaisia harjoitteita matematiikka-ahdistuksen lieventämiseksi.
Matematiikka-ahdistusta esiintyy noin 11–17 prosentilla väestöstä. Tiedämme kuitenkin vielä yllättävän vähän matematiikka-ahdistuksen kehityksellisestä ja etenkin tilannekohtaisesta yhteydestä tai siitä, miten matematiikka-ahdistusta voitaisiin lieventää. iFeelMath on vuosina 2022–2026 toteutettava Åbo Akademin ja Oulun yliopiston konsortiohanke, jota rahoittaa Suomen Akatemia. Nelivuotisen hankkeen tavoitteena on tuottaa uutta tietoa alakouluikäisten lasten kokemasta matematiikka-ahdistuksesta, sen kehityksellisestä yhteydestä matematiikan osaamiseen, arvioida tilannekohtaista matematiikka-ahdistusta fysiologisilla menetelmillä sekä kehittää ja testata erilaisia harjoitteita matematiikka-ahdistuksen lieventämiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [34150]